Първият пътнически влак без машинист вече се движи в Чехия

Първият в Европа пътнически влак без машинист по открити железопътни линии официално започна да работи в Чехия.
Това е революционно постижение, което бележи важна стъпка в приложението на изкуствения интелект (ИИ) в железопътния транспорт, съобщава Deutsche Welle.
Автономният влак, наречен Edita, разработен от технологичната компания AŽD Praha, използва камери, лазерни скенери и усъвършенствани алгоритми с изкуствен интелект за разпознаване на препятствия и безопасно управление.
За разлика от предишни автономни влакове, които са работили в затворени системи като метрото, Edita работи в реални условия.
Т.е. реагира на промени във времето, преминаването на животни и непредвидени ситуации на релсите.
Технологията е базирана на Европейската система за управление на влаковете (ETCS), а проектът е подкрепен от Европейския съюз.
В разработката са инвестирани над 8 млн. евро
Влакът в момента се движи през първия уикенд на всеки месец, като се планира разширяване на разписанието след приключване на тестовата фаза.
Безпилотни автомобили и микробуси
В Хърватия по-рано тази година започна изграждането на първия завод за производство на автономни автомобили.
Този завод ще произвежда Vern, автономно електрическо робо-такси, кръстено на известния френски писател Жул Верн.
Строителните работи трябва да приключат до края на тази година, а производството е планирано да започне през 2026 г.
Испанската столица също се движи в посока на автономния транспорт.
Първият напълно автономен електрически микробус, произведен в Испания, наскоро започна тестове в сърцето на Мадрид.
Безпилотното превозно средство вече превозва пътници през известния парк Каса де Кампо. Експертите са убедени, че тази технология би могла да реши нарастващия проблем с недостига на шофьори в цяла Европа.
От 15 септември този изцяло електрически и автономен автобус местно производство се движи през един от най-големите паркове в Мадрид, като част от пилотен проект. Целта е да се тества технология за автономно шофиране в реални пътни условия.
Микробусът може да побере до 12 пътници и работи през делничните дни, от понеделник до петък, от 12:00 до 17:00 часа.
Автономни превозни средства като този микробус биха могли да бъдат отговорът на нарастващия недостиг на професионални шофьори в Европа.
Въпреки че Мадрид в момента не е изправен пред това предизвикателство, експертите смятат, че технологията би могла да помогне на градовете, които се борят в критични райони.
„В момента нямаме проблеми с персонала, но виждаме възможност за подобряване на безопасността и ефективността на обществения транспорт“, казва Чакон.
Тази технология може да помогне в така наречените горещи точки, където тези проблеми са по-изразени.