Тихият свръхзвуков самолет X-59 на НАСА извърши първия си изпитателен полет
НАСА успешно проведе първия тестов полет на своя революционен безшумен свръхзвуков самолет X-59 Quesst.
Полетът, продължил 1 час и 7 минути, започна в Палмдейл, Калифорния, и завърши с безопасно кацане на авиобазата Едуардс.
Това историческо събитие, осъществено от пилота Нилс Ларсън, бележи началото на практическата фаза на амбициозния проект, чиято цел е да промени представите за свръхзвуковите полети.
Мисия „Тихият удар“
Основната задача на X-59 не е просто да лети по-бързо от звука, а да го прави възможно най-тихо.
Самолетът е проектиран да събира данни за реакцията на хората към така наречения „тих звуков удар“.
За разлика от оглушителните гръмки взривове, които обикновено съпътстват свръхзвуковите машини, X-59 трябва да произвежда само мек тътен, напомнящ на далечен тласък.
Инженерни иновации
За да постигнат това, инженерите на NASA са внедрили редица уникални решения:
- Остро удължен нос – предотвратява сливането на ударните вълни, които създават силния гръм.
- Специална форма на фюзелажа – оптимизирана аеродинамика, която разсейва вълните на налягането.
- Двигател, разположен в горната част на самолета – така остатъчните вълни се насочват нагоре, а не към земята.
Първият полет е само първата стъпка от дълга програма за изпитания.
Следващият етап ще включва разширяване на летателните режими и достигане на реални свръхзвукови скорости.

Програмата Quesst е разделена на три основни фази:
- Летателни изпитания – проверка на управляемостта и безопасността.
- Акустични тестове – потвърждаване на ниското ниво на шум при свръхзвуков полет.
- Социологически изследвания – полети над населени райони на САЩ, за да се проучи реакцията на хората към тихия звуков удар.
Очаква се събраните от X-59 данни да помогнат на международните авиационни агенции да разработят нови стандарти, които ще позволят комерсиални свръхзвукови полети над сушата.
Това може да постави началото на нова ера в авиацията, в която пътуването между континентите ще бъде не само по-бързо, но и по-тихо от всякога.
Снимки: НАСА

