Ако не знаем какво търсим най-вероятно няма да открием нищо

Ивайло Красимиров

Човечеството се вглежда в космоса от дълго време, но учените все още не са открили доказателства, че там някъде, в космоса съществува интелигентен живот. Вселената разбира се, е огромна, затова обикновено предполагаме, че нашата неспособност да откриваме извънземни цивилизации се дължи на факта, че те са твърде далеч.

Нов доклад на изследователи от Университета в Кадис, в Испания, предполага обаче, че това всъщност не е така, сочейки една много различна възможност: Ние сме просто слепи и неспособни да видим съществуването на извънземните цивилизации.

Учените търсят извънземен интелигентен живот, който съществува по подобие на човешкия. Тази предполагаема представа, че животът някъде в космоса трябва да е във формите и вида, в който го знаем от Земята, може да затрудни способността ни да открием и да разпознаем чужд живот, обяснява изследването.

Работата е публикувана в списание Acta Astronautica, като обсъжда възможността за съществуването на чуждоземен живот по начин, който хората буквално не могат да разберат. Това е едновременно страшно и въодушевяващо когато си го представиш, но като се замислиш има доста смисъл в една такава теория, пише вестник Ню Йорк Поуст.

„Това, което се опитваме да направим е да обмислим и други възможности за съществуването на извънземен живот“, обяснява Габриел де ла Торе, невропсихолог, който ръководи изследването. „Например, същества с размери, които умовете ни не могат да разберат и възприемат; или интелигентен живот, основаващ се на тъмна материя или енергия, които съставляват почти 95% от Вселената, но които ние едва напоследък само започваме да зърваме. Има дори възможността да съществуват и други вселени, както показват теориите на Стивън Хокинг и други учени. “

За да докажат, че хората често са заблудени от собствените си очаквания, изследователите провеждат експеримент, при който искат от 137 души да определят дали структурите и формите на обекти заснети в няколко въздушни снимки са били изкуствени или естествени. В една от снимките изследователите скриват малък образ на горила, за да видят дали участниците в експеримента ще я забележат. Оказва се, че повечето от тях напълно пропускат горилата, просто защото не им е казано изрично да я търсят.

Екипът нарича това неволно пропускане на очевидния образ ненаситна слепота и предполагат, че подобно явление може да се случва с астрономите и научната общност в по-голям мащаб. Просто казано, ако не знаем какво точно трябва да търсим, вероятно няма да открием нищо. Всъщност точно това се е случило до този момент с търсенето на извънземен живот.