Амнезията, от която страдат всички
Известно е, че повечето възрастни нямат никакви спомени за първите години от живота си.
Психолозите се заинтересували от въпроса, на каква възраст паметта за ранното детство започва да избледнява, а след това безследно да изчезва.
Учените изяснили, че детската амнезия – така се нарича този феномен – започва на около седем години. Тригодишните дечица добре помнят събития с едногодишна давност, тези спомени се съхраняват и при децата на 5-6 години, но още след година миналото започва да се размива.
Към осем-девет години децата ученици съхраняват в паметта си само 35% от събитията, случили се с тях до три години. Според ново изследване именно на тази възраст мозъкът на човека започва да формира своята памет по-различно, отколкото в ранна възраст.
До седем години събитията се запечатват без ясно възприятие на мястото и времето. По-големите деца запомнят вече като възрастни и могат да възпроизведат не само случилото се, но и да кажат къде и кога се е случило едно или друго събитие.
Професорът по психология Патриция Бауер от университета Емори (САЩ) заедно с колегите си в продължение на няколко години е провела редица изследвания, резултатите от които били публикувани наскоро в сп. Memory.
Учените проследили 83 деца от тригодишна възраст. Когато малчуганите за първи път посетили изследователската лаборатория на университета, разказвали оживено за шест скорошни събития – пътуване, посещение на зоопарка, първия ден в детската градина, празнуване на рождения ден…
След няколко години учените отново ги попитали за същите неща – да разкажат подробностите, които били фиксирани по време на първото посещение. Изследователите отбелязали, че децата от 5 до 7 години са способни да си спомнят 63-72% от детайлите на всички събития, случили се с тях в ранно детство. Но като се започне от 8 години, количеството на възпроизвежданата информация се свило до 35%.
Психолозите отбелязали разликата между детайлите, за които децата си спомняли и за които забравили. Тригодишните малчугани обикновено никога не споменавали мястото и времето на едно или друго събитие.
Но по-големите разказвали в подробности за това. Събитията, за които било трудно да определят кога и къде са се случили, се изтривали безследно от паметта.