Андромеда натежа с 40 милиарда слънчеви маси

Астрофизици от САЩ смятат, че масата на най-близката до Млечния път галактика – Андромеда (M31) – може да е значително по-голяма, отколкото се смяташе преди. Резултатите от работата на учените са изложени в arXiv.bg, пише NewScientist.

В изследването е анализирано поглъщането на ултравиолетовите лъчи от 18 квазара от частици силиций, съдържащи се в газово-праховите облаци в M31.

Компютърно моделиране, проведено от учените, сочи, че халото на Андромеда има газово-прахова материя с обща маса до 40 милиарда слънчеви маси (това е сравнимо с масата на типична галактика джудже).

Астрономите смятат, че тази материя в течение на продължително време се е натрупвала в покрайнините на галактиката, а нейното разпределение оказва голямо влияние на движението на звездите в Андромеда.

Отделно учените се заинтересували от съдържанието на елементите, по-тежки от хелия (такива елементи се наричат от астрономите метали) в тези облаци.

Спиралната галактика Андромеда е разположена на около 2,5 милиона светлинни години от Земята в едноименното съзвездие. Нейният радиус надвишава 120 000 светлинни години (това е повече от два пъти радиуса на Млечния път). Смята се, че след около пет милиарда години Андромеда като най-голямата галактика в Местната група ще погълне Млечния път.