Астрономи може да са открили първия радиосигнал от екзопланета

Ивайло Красимиров

В нашето безкрайно желание да разберем Вселената и нашето място в нея, има все повече малки проблясъци, които могат да ни приближат към намирането на цели нови светове.

Намаляването на нивата на светлина на дадена звезда може да издаде присъствието на обикалящи около нея планети. А сега, астрономи направиха първите стъпки към използването на сигнали на радиоизлъчване, за да разкрият нови екзопланетни мистерии.

„Наблюдението на планетарно аврорално радиоизлъчване е най-обещаващият метод за откриване на екзопланетарни магнитни полета“, обясняват астрономът от университета Корнел Джейк Търнър и негови колеги в ново изследване, „познаването на които ще даде ценна информация за вътрешната структура на планетата, атмосферния състав и евентуална й обитаемост. „

Когато звездни частици, заредени с вятър, изтичащи от звездата домакин – удрят магнитното поле на планетата, неговата промяна може да бъде открита като поразителни вариации в радиоизлъчванията.

Собственото магнитно поле на Земята „трепери и скърца“ докато посреща слънчевите ветрове. Чували сме също подобни шумове и от други планети в Слънчевата система.

Разбира се, за да се открие шепот на такива радиосигнали, идващи от някоя екзопланета, първо трябва да се елиминира целия шум от Земята и други тела от Слънчевата система.

Преди няколко години екипът разработва програмата BOREALIS, за да постигне точно това. Те го тестват на Юпитер и след това изчисляват как биха изглеждали радиоизлъчванията от Юпитер, ако беше много по-далеч.

Вече има някои предварителни открития на нови планети, използващи тези радиоизлъчвания, включително в началото на тази година, когато астрономите свързват активността на радиовълните с взаимодействията между магнитното поле на звездата GJ 1151 и потенциална планета с размерите на Земята. Но те все още не са потвърдени от последващи радио наблюдения.

Така екипът на Търнър решава да тества разработената от тях техника, използвайки нискочестотния радиотелескоп (LOFAR) на Нидерландия, за да разгледа три системи с известни екзопланети: 55 Cancri, Upsilon Andromedae и Tau Boötis.

Само системата Tau Boötis, отдалечена на 51 светлинни години, показва сигнали в радио данни, които отговарят на прогнозите на изследователите от тестовете им с Юпитер. Сигналите се появяват под формата на „спукани емисии“ от 14-21 MHz и са в рамките на приблизително три стандартни отклонения на сигурността (3.2 сигма).

През 1996 г. на 3,3128-дневна орбита около изгарящата млада звезда от тип F и по-малкото червено джудже, съставляващи двоичната система Tau Boötis, е открита гореща екзопланета.

„Ние обосноваваме емисиите от самата планета“, каза Търнър. „От силата и поляризацията на радиосигнала и магнитното поле на планетата той е съвместим с теоретичните прогнози.“

Ако техните измервания са правилни, те предполагат, че силата на повърхността на магнитното поле на планетата варира от около 5 до 11 гауса (Юпитер варира от 4 до 13 гауса, за сравнение, а измерванията на неговото магнитно поле разкриват, че планетата има ядро ​​от метален водород) . Наблюдаваната сила на излъчване на магнитно поле също отговаря на предишните прогнози.

„Магнитното поле на подобни на Земята екзопланети може да допринесе за възможното им обитаване – обясни Търнър, – като защитава атмосфера им от слънчев вятър и космически лъчи и защити планетата от атмосферни загуби“.

Откритият от тях сигнал е слаб и все още трябва да бъде проверен от други нискочестотни телескопи, преди изследователите да могат да потвърдят истинския произход на откритите радиоизлъчвания.

„Не можем да изключим звездните изригвания като източник на такива емисии“, предупредиха изследователите, но емисиите от планетата остават възможни.

Ако други телескопи като LOFAR-LBA и NenuFAR могат да потвърдят тези констатации, такива откривания на радиоизлъчвания от екзопланети ще отворят вълнуващо ново поле за изследване, предоставяйки потенциален начин да се надникне в далечни, извънземни светове.

Това изследване е публикувано в Astronomy & Astrophysics.