Астрономи откриха най – близката до Земята черна дупка

Ивайло Красимиров

Новооткрита черна дупка може да е най-близката до Земята, като дори може да се забележи нейният космически дом на нощното небе без телескоп.

Черната дупка, която се намира на 1000 светлинни години от Земята е в южното съзвездие Телескопиум. Тя принадлежи към система с две звезди, които са достатъчно ярки, за да се наблюдават с просто око. Но разбира се, няма да можете да видите самата черна дупка; масивният обект има толкова силно гравитационно дърпане, че нищо – дори и светлината – не може да избяга от нея.

Астрономите открили тази черна дупка, докато изучавали това, което смятали просто за двоична звездна система, или две звезди, които обикалят около орбитален център на маса. Те са използвали 2,2-метровия телескоп MPG / ESO в обсерваторията Ла Сила в Чили, за да наблюдават бинарната звезда, известна като HR 6819, като част от по-широко проучване на двойни звездни системи. Когато анализирали наблюденията си, изследователите били шокирани да разберат, че в системата се крие трети обект: черна дупка.

Въпреки че астрономите не могат директно да наблюдават черната дупка, те са в състояние да направят извода за нейното присъствие въз основа на гравитационните й взаимодействия с другите два обекта в системата. Наблюдавайки я в продължение на няколко месеца, те успели да картографират орбитите на звездите и да разберат, че в нея трябва да действа и друг масивен, невидим обект.

Наблюдението също показва, че една от двете звезди обикаля около невидимия обект на всеки 40 дни, докато другата звезда се намира на много по-голямо разстояние от черната дупка.

Те изчислили, че обектът е черна дупка със звездна маса – черна дупка, която се образува от колапса на умираща звезда – с около четири пъти по-голяма маса от тази на Слънцето.

„Невидим обект с маса, най-малко четири пъти по-голяма от тази на Слънцето, може да бъде само черна дупка“, казва в изявление Томас Ривиниус, учен от Европейската южна обсерватория, който ръководи новото проучване. „Тази система съдържа най-близката черна дупка до Земята, за която знаем“, добави той.

След черната дупка на HR 6819, най-близката известна черна дупка е на около 3000 светлинни години от Земята в съзвездието Моноцерос. Разбира се, може да има и други дебнещи още по-близо черни дупки, които тепърва ще бъдат открити. Астрономите изчисляват, че има милиони черни дупки в нашата галактика.

Черната дупка в системата HR 6819 е една от първите черни дупки със звездна маса, открити в нашата галактика, която не отделя ярки рентгенови лъчи, докато силно взаимодейства със своите придружаващи звезди, а откритието може да помогне на изследователите да намерят и други подобни „тихи“ черни дупки в Млечния път.

„Там трябва да има стотици милиони черни дупки, но ние знаем само за много малко от тях“, каза Ривиниус. „Знанието какво да търсим трябва да ни постави в по-добра позиция да го намерим.“

Небесните наблюдатели в Южното полукълбо могат да видят звездите в системата HR 6819 на нощното небе без помощта на бинокъл или телескоп.

„Бяхме тотално изненадани, когато разбрахме, че това е първата звездна система с черна дупка, която може да се види с невъоръжено око“, казва Петър Хадрава, учен от Академията на науките на Чешката република в Прага и съавтор на проучването.

Дуото се появява като единична звезда от пета величина в съзвездие Телескопий, близо до границата със съзвездието Паун. В скалата на величината, в която по-малки числа означават по-ярки обекти, най-слабите обекти, видими за човешкото око, са с магнитуд 6,5. В момента бинарната звезда свети с магнитуд 5.4 – малко по-ярък от Уран.