Астрономите искат да разберат сами ли сме във Вселената

Революционните възможности на астрономическите наблюдения за първи път ще позволят да се открият извънземни цивилизации. За това е необходимо да се построи 77-метров телескоп, който да открива братя по разум в радиус 60 светлинни години от Земята.

Амбициозното и в известен смисъл сензационно изявление е публикувано в изданието Astronomy Мagazine от четирима астрономи.

Най-голямата тайна на Вселената за човечеството досега остава въпросът: „Сами ли сме във Вселената?” До този момент сме разчитали на търсенето на радиосигнали от развити цивилизации, но то не е донесло успех и не е сигурно, че извънземните транслират своите сигнали в Космоса. Добре би било да изучим други планети, като ги наблюдаваме непосредствено с телескоп, но досега за такива съвършени и мощни астрономически инструменти може само да се мечтае.

Четиримата астрономи предлагат да построят именно такъв инструмент, още повече че това вече е по силите на съвременните технологии. Извънземният живот може да се открие с телескоп с диаметър на сегментното огледало 77 метра. Той ще изследва близките екзопланети в инфрачервения диапазон и ще може да открива следи от дейността на развити цивилизации като нашата.

Техногенната дейност на големите цивилизации произвежда топлина, която създава излишно инфрачервено излъчване, тоест планетата излъчва повече топлина, отколкото получава от Слънцето. Достатъчно голям телескоп ще може да открие тази излишна топлина на планета, която се намира на относително неголямо разстояние от Слънцето.

В днешно време съществуват няколко проекта за големи инфрачервени телескопи, например 24,5-м GMT, 30-м TMT, 39,3-м E-ELT, но всички те са недостатъчно големи за уверено търсене на извънземни цивилизации. Може би вместо строителството на няколко телескопа със сходни възможности ще е много по-добре да се построи един наистина уникален и свръхмощен инструмент.

Телескопът, наречен от учените Colossus, с главно сегментно огледало с диаметър 77 метра ще може да открива стотици земеподобни планети и така наречените суперземи в потенциално обитаемата зона. Не е изключено благодарение на Colossus със свръхчувствителния му коронограф да бъдат открити десетки извънземни цивилизации – или поне статистиката не изключва такава вероятност.

Така трябва да изглежда телескопът Colossus.