Астрономите „разбраха” вятъра в плазмосферата на Земята

© ESA/ATG medialab

Астрономите са анализирали данните от спътниците Cluster и са открили в магнитосферата на Земята постоянно движение на частици, отнасящи веществото от вътрешната част на магнитосферата във външната, се казва в статия, публикувана в сп. Annales Geophysicae.

Земята е заобиколена от плазма, която се намира над горните слоеве на атмосферата и съставлява вътрешната част от магнитосферата на планетата. Състоянието на тази плазмосфера определя поведението на радиационните пояси в магнитосферата на Земята, наситени със заредени частици, крайно опасни за космическите апарати и космонавтите. Освен това тя забавя сигналите от GPS спътниците.

„Разбирането на източниците на попълването на веществото на плазмосферата и механизмите на неговата загуба, както и зависимостта на тези процеси от геомагнитната активност е необходимо за изясняване на динамиката на магнитосферата и физичните механизми на някои явления от космическото време”, Казва Янис Дандурас от Изследователския институт по астрофизика и планетология в Тулуза (Франция).

Дандурас е анализирал данните от „квартета” спътници Cluster, изстреляни от Европейската космическа агенция. Той е открил устойчиво движение на частиците от плазмосферата със скорост над 1,3 километра в секунда. По оценките на учения плазмосферният „вятър” отнася във външната част на магнитосферата около килограм плазма в секунда. Движението на частиците се наблюдавало дори когато магнитното поле на Земята не е смущавано от слънчевия вятър.

Плазмосферният „вятър” взема вещество от йоносферата и едновременно предоставя материал за външната част на магнитосферата. Неговото съществуване е било предсказано преди 20 години, но за първи път учените го наблюдават, твърди авторът.

Възникването му е следствие от дисбаланса на различни сили, управляващи движението на плазмата. Подобно движение на частици може да съществува и на други планети, смятат учените. То отнася веществото от атмосферата в Космоса и по такъв начин влияе на годността на тези планети за живот.

Източник: РИА Новости