Челябинският метеорит имал тежко минало

© Марата Ахметвалеева

Метеоритът, взривил се на 15 февруари 2013 година над територията на Челябинска област, преди е бил част от по-голямо небесно тяло и се е откъснал от него в резултат на силен удар.

За това свидетелства изследване на международен екип учени, публикувано в сп. Scientific Reports.

Както пише ИТАР-ТАСС, специалистите изучили химичния състав на откритите отломки от Челябинския метеорит и изяснили, че в тях се съдържат частици минерал, наречен жадеит. Според учените този минерал се образува при силно налягане и високи температури. Формата на откритите образци жадеит сочи, че тяхното формиране е свързано именно със сблъсък на два астероида.

Небесното тяло, от което се е откъснал Челябинският метеорит, вероятно се е сблъскало с друг астероид, чийто диаметър е бил не по-малко от 150 метра. Изследователите продължават да изясняват по каква траектория може да са се движили тези два обекта. Смята се, че сблъсъкът се е случил преди около 290 милиона години.

„Ударът може да е отделил Челябинския метеорит от по-голямото тяло и да го е насочил към Земята“, отбелязва Син Одзава от японския университет в Тохоку. Той нарича Челябинския метеорит „уникален образец“. „Това е обект от околоземното пространство, който наистина е докоснал Земята и траекторията му е добре изучена“, пояснява той.

Учените смятат, че получените нови данни ще могат да помогнат с голяма точност да се предсказва може ли едно или друго небесно тяло да падне на Земята.

Взривът в небето на 15 февруари 2013 година е наблюдаван от жителите на Челябинска, Тюменска, Свердловска, Курганска област и Башкирия. По оценки на учените размерът на небесното тяло е бил около 17 метра, масата му е била 10 тона, а скоростта – от 10 до 30 км в секунда.

По броя на пострадалите – над 1500 души, този инцидент няма аналог в световната документирана история. През октомври м.г. от дъното на езерото Чебаркул беше изваден най-големият фрагмент от метеорита с тегло 650 килограма.