Вселената е започнала да изстива преди 11 млрд. години

Международен екип учени под ръководството на изследователите от Технологичния университет Суинбърн са открили потвърждение на това, че „звездната треска“ на Вселената е приключила преди около 11 милиарда години.

Изучавайки газа, който се намира между галактиките (междугалактичната среда), те са измерили „температурата на Вселената“, когато тя е била на 3-4 милиарда години.

В този период от развитието на Вселената тя е „включвала“ множество прекалено активни галактики, които са нагрявали околностите.

Но очевидно преди 11 милиарда години тази „треска“ е прекратила и Вселената отново е започнала да изстива.

Междугалактичната среда е истински летопис на историята на Вселената. Тя съхранява памет за сериозни събития, които са повлияли на нейните свойства, като температура и състав, в различни периоди от нейната еволюция.

Авторите на още едно изследване, проведено по-рано, са използвали нов „термометър“ – отпечатък, оставен от галактичната среда върху светлината, която идва към нас от далечни ярки обекти – квазари.

В рамките на новото изследване учените „събирали“ най-синята светлина, която пропуска атмосферата на Земята – ултравиолетова светлина от 60 квазара, и използвали същия метод, както и в предишното изследване.

Светлината от квазарите ни говори, че достигайки максималната температура от 13 000 градуса по Целзий, Вселената се е охлаждала с приблизително с 1000 градуса за милиард години. Учените смятат, че това охлаждане продължава и до днес и че причина може да е хелият, който е 14% в междугалактичната среда. Преди 12 милиарда години той може да е поглъщал интензивното лъчение на активните галактики, губейки електрони в процеса.

Високоскоростните електрони нагряват газа. Нещо подобно се случва и на Земята с парниковия ефект: въглеродният диоксид поглъща инфрачервеното лъчение и нагрява атмосферата. Когато целият хелий се е йонизирал, лъчението просто е започнало да преминава през газа, без да го нагрява. А след това, с разширението на Вселената, газът е започнал да изстива.