Червей на 240 млн. г. заразявал предците на бозайниците

© Craig Chandler, University Communications

Учени откриха кръгъл червей, живял преди 240 млн. години, който вероятно е тормозил завидно предшествениците на бозайниците.

Той е бил намерен в яйце с големината на пясъчно зрънце, запечатано във вкаменен животински тор.

Изследователите смятат, че това е най-древният кръгъл червей, открит във фосил до момента.

Откритието също така потвърждава факта, че цинодонтите (тревопасни подобни на бозайниците влечуги) са боли инфектирани с паразитни червеи.

„Това показва, че има голяма вероятност динозаврите, хранещи се с растителност, да са били преносители на кръгли червеи“, казва паразитологът и директор на Лабораторията по паразитология в университета на Небраска Скот Гарднър, цитиран от Science Daily .

Според него находката отваря възможности пред учените да открият подобни форми на живот и в други видове, живели преди милиони години.

Яйцето на нематода е открито по време на разкопки през 2007 г. в Рио Гранде до Сул, в южната част на Бразилия.

По-рано във фосилизирани изпражнения е открито яйце, подобно на това на Аскарида, която е близка по вид на кръглите червеи и често се среща във фекалиите на съвременните бозайници.

Откритото яйце на нематод, което до момента не е описвано или е на напълно нов вид червей, е наречено Paleoxyuriscockburni. С името се отдава чест на Айдън Кокбърн – основателя на Асоциацията за палеонтология.

Структурата на открития нематод го поставя в биологична група с паразитите, които живеят в животни, хранещи се с растителна маса.

Изучаването на древните паразити, което стартира в ранните години на ХХ век, е довело до идентифицирането на различни видове по растенията и животните, съществували до 500 млн. години назад във времето.

Прочуването на паразити, живели в древните животни, помага за определянето на възрастта на откритите вкаменени останки, както и времето, в което паразитите са проникнали в организмите на динозаврите и са се разпространили масово.