Четири слънца огряват далечна планета

© Karen Teramura, UH IfA

Астрономи откриха планета, лежаща в четиризвездна система. Учените са използвали инструментите на телескопите в обсерваторията Паломар в Сан Диего, САЩ.

Това е второто за цялата история на наблюдения на Космоса на откриване на планета, намираща се в система от четири звезди.

Макар екзопланетата да била известна по-рано на астрономите, преди се смятало, че тя се намира в тройна звездна система. Първата в историята на астрономията планета от четиризвездна система носи названието KIC 4862625 и е открита през 2013 година от астрономи любители, които използвали данни от мисията „Кеплер“ на НАСА.

„Около 4% от звездите, подобни на Слънцето, се намират в четиризвездни системи, и тази цифра е по-голяма от предишните оценки на количеството звезди от такъв тип във Вселената, поради това, че техниката за астрономически наблюдения постоянно се усъвършенства“, казва Андрей Токовинин от обсерваторията в Чили, един от съавторите на научната работа.

Преоткритата планетна система носи названието 30 Ari и се намира на 136 светлинни години от нас в съзвездие Овен. Екзопланетата е газов гигант с маса, почти 10 пъти превишаваща масата на Юпитер. Тя се върти около най-близката до нея звезда от системата с орбитален период 335 дни.

Системата 30 Ari.                                                                         © NASA/JPL-Caltech

Централната звезда на системата има звезда компаньон, която се намира доста близо до нея, но гигантската планета не се върти около втората звезда. Освен това в системата има втора звездна двойка, разположена на 1670 а.е. (1 а.е. = 150 млн. километра) от първата.

Астрономите се съмняват, че на екзопланетата в системата 30 Ari е възможен живот. Ако човек може да се окаже на такава планета, то той би виждал две много ярки слънца (новооткритото светило и звездата, около която се върти екзопланетата – двойната звезда 30 Ari B) и две други, по-малко ярки звезди – 30 Ari A.