Човекът ще може да управлява сърцето си

© renjith krishnan / FreeDigitalPhotos.net

В главния мозък е открита нова група нервни клетки, които регулират сърдечносъдовата функция, например сърдечния ритъм и кръвното налягане. Откритието е на учените от Каролинския институт в Швеция в сътрудничество с колегите им от Германия и Холандия.

Специалистите са установили, че тези неврони се формират в мозъка с помощта на хормоните на щитовидната жлеза. При хората с нарушена функция на щитовидната жлеза нараства рискът от възникването на проблеми с въпросните неврони, а следователно това води до сърдечносъдови заболявания.

Доскоро се смяташе, че хормоните на щитовидната жлеза имат само пряко влияние върху сърцето. Но новото изследване показва, че те влияят и косвено, с помощта на откритите неврони.

„Откритието ще позволи да получим напълно нов начин за борба със сърдечносъдовите заболявания. Ако се научим да управляваме тези неврони, то въздействайки на мозъка, ще можем да лекуваме такива заболявания като хипертония. Но това още е далече”, казва Йенс Митаг, автор на изследването и ръководител на катедрата по клетъчна и молекулярна биология на Каролинския институт, цитиран от Science Daily.

Според него новото откритие има първостепенно значение за диагностиката на заболяванията и лечението на бременни жени с хипотиреоидизъм, тъй като ниските нива на щитовидните хормони може да нанесат вреда на процеса по формиране на дадените неврони в плода, повишавайки риска от възникване на сърдечносъдови заболявания на потомството.