Чурюмов-Герасименко замириса на развалени яйца и конска урина

© michel ‏@quark1972

Ако си хванем комета от Дълбокия космос и си я донесем на Земята, то в букета от нейните аромати ще влизат миризма на развалени яйца, конюшня, алкохол и бадеми.

До този извод са стигнали европейски астрофизици, анализирали някои молекули на кометата Чурюмов-Герасименко. Учените са разказали за откритията си в официалния блог на космическия апарат „Розета“.

Масспектрометърът Rosina-DFMS, анализиращ химическата сигнатура на газовете, излитащи от комата (облак, заобикалящ ядрото на кометата), е открил множество съединения.

„Ароматът на 67P/C-G е доста остър. Там присъстват и сероводород (като в развалените яйца), и амоняк (конска урина), и задушаващ аромат на формалдехид, и деликатен аромат на циановодородна киселина (като в бадемите).

Добавете тук привкус на алкохол (метанол), оцетен мирис на серен диоксид и полъх на сладък въглероден дисулфид и ще получите пълна картина на букета аромати на нашата комета“, разказва завеждащата Rosina-DFMS швейцарска изследователка Катрин Алтвег.

Такова изобилие от различни молекули се оказало неочаквано за учените от Европейската космическа агенция. Те смятали, че с нагряването на ледената повърхност на кометата, приближаваща се към Слънцето, ще се отделят само най-летливите съединения на въглерода.

Сондата „Розета“, изпратена на 2 март 2004 година от ESA, е предназначена за изучаване на ядрото, химичния състав и еволюцията на кометата 67P/Чурюмов-Герасименко. Кометата е открита през 1969 година от съветските учени Клим Чурюмов и Светлана Герасименко. Смята се, че мисията на „Розета“ ще помогне по-добре да се разбере ранната история на Слънчевата система.

„Розета“ носи със себе си спускаемия модул „Филае“, който в средата на ноември тази година трябва да извърши кацане на ядрото на кометата. В случай на успех това ще бъде първото спускане на земен апарат на повърхността на комета.