Дефлекторен щит ала „Междузвездни войни” е възможен. Теоретично

© LucasFilm

Всеки поклонник на космическата сага „Междузвездни войни“ не може да откаже възможността да полети с космически изтребител X-Wing и като истински джедай да постреля с лазер по Звездата на смъртта.

Една от особеностите на тези измислени космически кораби е дефлекторният щит, който да защити звездолета от атаката на противника.

И макар че това наистина изглежда като фантастика, поне една част от този сценарий още сега има теоретична възможност за реализиране.

Екип студенти от Лестърския университет успял да докаже (засега – теоретично) възможността за създаване на система, която да работи като дефлекторен щит. Младите учени съобщават, че човечеството вече използва някои принципи и концепции, които позволяват да се създадат подобни щитове.

Теоретично работата на дефлекторните щитове, според учените, се заключава в следното: необходимо е да създадете около космическия кораб невероятно мощно вибриращо магнитно поле. Силата на това магнитно поле трябва да е достатъчна за създаването на голямо количество високотемпературна плазма, трептяща синхронно с мощното магнитно поле.

Това високочестотно плазмено „одеяло“ се явява практически непреодолимо препятствие за всеки вид електромагнитно лъчение, а най-голяма ефективност то демонстрира спрямо лъчението, чиято честота съвпада с честотата на собствените трептения на облака плазма.

ExtremeTech

Подобна технология вече се използва при предаване на сигнали за връзка през горните слоеве на атмосферата – чрез йоносферата, поясняват авторите. Ако ви е необходимо да изпратите радиочестотен сигнал на място, намиращо се зад хоризонта, това може да стане, като го насочите нагоре – йоносферата, подобно на огледало, ще отрази електромагнитното лъчение.

Изследователите използвали това свойство на йоносферата като основен принцип на действие на дефлекторния щит.

На пръв поглед идеята е отлична и още повече – тя може да се реализира с днешното ниво на технологиите. Но първият проблем е в това, че такъв плазмен дефлектор, който да може да задържа мехур от свръхгореща плазма около вашия кораб, ще изисква гигантско количество енергия.

Може би тези неща са гигантски магнити.

Дори ако такъв дефлектор се построи, той наистина ще може да ви защити, като отразява разрядите на бластерите. Но плазменият щит ще работи и във вътрешна посока, като блокира собствените ви изстрели, така че това едва ли е уместна защита.

Но това не е единственият проблем. Тъй като дефлекторният щит ще отразява цялата видима светлина, пилотът ще трябва да лети в пълна тъмнина.

Разбира се, това едва ли ще е проблем за истинския джедай, който освен на традиционните човешки способности може да разчита и на Силата :).