Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дешифрираха генома на растението женшен

19 юли 2024 г. в 16:30
Последно: 22 юли 2024 г. в 13:29

Китайски учени са дешифрирали генома на женшена. Растението се използва широко в народната медицина.

Женшенът идва от Североизточна Азия, включително Китай, Корея, Сибир и Япония, както и Северна Америка.

Дивият женшен се използва за медицински цели от хиляди години.

Смятало се, че отварата от него подобрява физическото състояние и повишава имунитета.

Хората са се научили да отглеждат женшен преди около 500 години. От началото на селекцията му са се появили нови разновидности.

Учени от Китайската академия на селскостопанските науки коментират, че женшенът съдържа сложни метаболити, най-важният от които е тритерпенов сапонин (гинзенозид).

„Женшенът вероятно съдържа повече от сто гинзенозиди, но пътищата за синтезиране на по-голямата част от тях остават неизвестни“, отбелязват учените.

Снимка: Pixabay

В новото изследване експертите са събрали референтния геном на женшен от теломер до теломер. Те успяват да идентифицират 77 266 гени, кодиращи протеини.

Анализът показва, че в хода на еволюцията женшенът значително е увеличил броя на гените, отговорни за производството на сапонини.

Специфични генни дупликации са допринесли за усилването на тези пътища, съобщава Horticulture Research.

„Изчерпателното декодиране на генома на женшена поставя основата за разработването на точни методи за размножаване, насочени към повишаване на неговата лечебна ефективност“, отбелязват авторите на изследването.