Две мисии ще търсят живот край Юпитер

НАСА може да изпрати към Юпитеровия спътник Европа не една, а две сонди – предвидената по-рано сонда „Европа-Клипър“ и допълнителен спускаем модул, чиято разработка Конгресът на САЩ обеща да финансира, става ясно от публикация в изданието Vice.

„Значително увеличихме финансирането на планетарните програми на НАСА. Както сочат последните изследвания, изучаването на Европа се явява изключително важно за науката – висока е вероятността в нейния океан да присъства живот и откритието на този живот ще бъде революционен момент в историята на човечеството“, казва Джон Калберсън (John Culberson), републиканец от Камарата на представителите.

Калберсън, който е председател на комисията на Камарата по бюджетно кредитиране в областта на усвояването на Космоса, твърди, че законодателите смятат изучаването на Европа за една от най-приоритетните задачи на НАСА и че те са готови да отделят допълнителни средства за изпращане не на една, а на две сонди към Юпитеровия спътник.

Още следващата година конгресмените са готови да отделят за подготовката на мисия към Европа пет пъти повече средства, отколкото е искала НАСА, ориентирайки се на разработката на „Европа-Клипър“ – 260 милиона долара вместо 49 милиона долара.

Първоначално към Европа, по замисъла на НАСА и законодателите, ще се отправи „Клипър“ и чак след успешното ѝ пристигане и начало на работа на сондата към луната на Юпитер ще се отправи нов апарат, чиято главна задача ще бъде доставката на спускаем модул и кацането му на нейната повърхност.

Вече пет години НАСА работи над проекта за междупланетна станция „Европа-Клипър“, която трябва да стане втората космическа сонда след „Галилео“, която ще посети околностите на най-загадъчната и интересна луна на Юпитер – Европа. През май миналата година НАСА определи списък от девет научни инструмента, които ще се отправят заедно със сондата към Европа.

„Европа Клипър“ няма да замине сама към Европа и Юпитер – неин съсед и конкурент ще бъде руско-европейският апарат JUICE, който ще бъде изстрелян от Земята през 2022 година и ще достигне системата на планетата гигант ориентировъчно през 2030 година.

Тъй като американците искат да са първи в това състезание, те ще пришпорят НАСА и предлагат „Клипър“ и спускаемият модул да се изпратят по-рано от предвидения срок – орбиталната платформа не по-късно от 2022 година, а спускаемият апарат – не по-късно от 2024 г.

Общата стойност на този проект засега не се назовава, но тя най-вероятно ще превиши един милиард долара.