Злато и сребро се появили дълго преди раждането на Слънцето

В резултат на изучаването на радиоактивни частици от Космоса учените са открили нови подробности за процеса на раждане на Слънцето.

Австралийски изследователи от университета „Монаш“ в Мелбърн са представили резултатите от изследването си в сп. Science, а също на сайта на университета.

„Изучаването на радиоактивните ядра на атоми, открити в метеорити, ни даде по-ясна представа за предисторията на Слънчевата система“, казва д-р Мария Лугаро, ръководител на изследването заедно с проф. Александър Хегер. В работата им взели както студенти, така и учени от редица университета във Великобритания, Белгия, Унгария Япония, Германия, Канада и САЩ.

Обект на изследването на астрофизиците станали изотопите хафний-182 и йод-129. Периодът на полуразпада им е съответно 8,9 млн. и 15,7 млн. години.

Учените установили, че 1% от златото, среброто и платината се появили на мястото на бъдещата Слънчева система 100 млн. години преди раждането на Слънцето. 70 млн. години след тези елементи се появили още 1% олово и метали от групата на редките земни елементи.

Тези елементи частично формирали материята за молекулярния облак, станал звездна люлка за Слънцето и други звезди. Тази материя е формирала част от Слънчевата система.

Звездните ясли, от които се е родила нашата Слънчева система, са се отделили от останалата част на галактиката около 30 млн. години преди раждането на Слънцето.

В бъдеще учените планират да изучат други тежки изотопи, като олово-205, и да получат още информация за процеса на формиране на Слънчевата система.