Дървото на живота повече прилича на храст

Учените от университета на Упсала са открили, че за описание на еволюцията повече подхожда модел не „дърво на живота“, а храст. Изследването е публикувано в сп. PLoS Biology.

Биолозите са анализирали геномите на 50 вида птици и са изяснили как видовете са се отделяли един от друг в процеса на еволюцията. „Ние виждаме, че скоростта, с която птиците са започнали да еволюират преди 65 млн. години след измирането на динозаврите, е била много висока.

Това означава, че геномът не се е разделил на отделни „клони“ в процеса на спецификация“, отбелязват авторите на изследването.

Учените сравнили така наречените скачащи гени, способни да се възпроизвеждат и да се интегрират на различни участъци от генома. Те открили, че например в дадени участъци на генома кукувицата е по-близка роднина на колибрито, а в други – на гълъба.

Авторите на статията твърдят, че откритите от тях схеми на родство на видовете би трябвало да доведат до преразглеждане на модела „дърво на живота“, който всъщност би трябвало да прилича на храст.