Един ден Америка и Европа ще се слеят в нова Пангея

Лисабонското земетресение от 1755 г.
© Photos.com/Jupiterimages

Океаните живеят само няколкостотин милиона години – както се появяват, така и изчезват. Новите се раждат, когато континентите се разкъсват на части, а от разломите се излива нагорещена магма, която изстива и се превръща в океанска кора. Старите умират, когато континентите се сблъскват и океанската кора под техния натиск потъва в мантията.

Наскоро открита зона на субдукция – процес, при който по-плътните океански тектонски плочи се подпъхват под по-леките континентални плочи – може да стане причина за изчезването на Атлантическия океан и образуването на суперконтинент след 200-220 млн. години.

Известно е, че за четиримилиардната история на нашата планета подобни изменения са се случвали поне три пъти. Образуването на континенти, включващо практически цялата континентална кора с последващи разломи, е част от т.нар. суперконтинентален цикъл, който е неизбежен на планета с повишена геологична активност.

Учените са съставили карта на земната кора, намираща се под повърхността на Атлантическия океан на запад от Пиренейския полуостров. Върху нейната територия са разположени Испания и Франция. Като изучили данните за тази географска зона, изследователите открили разлом в земната кора, който може да стане нова зона на субдукция.

„В далечно бъдеще континентите много ще приличат на древния суперконтинент Пангея“, казва водещият автор на изследването Жоао Дуарте от университета „Монаш“.

Евроазиатската плоча се пропуква

Новата потенциална зона на субдукция е разположена на 200 километра югозападно от Португалия. Общата й дължина е около 300 километра, а самата зона представлява съвкупност от шест сегмента. Вероятно тя се е образувала вследствие на разлом на Евроазиатската тектонска плоча, една от десетината, които образуват цялата площ на земната кора, съобщават учените.

„Евроазиатската плоча включва територията на цяла Европа и голяма част от Азия и тя по-скоро ще се пропука и ще се раздели на две“, пояснява Дуарте.