Ехо! Обитаема ли е Gliese 581d, има ли я въобще?

Wikimedia Commons

Учени са фиксирали сигнали от планетата Gliese 581d, която се намира на около 20 светлинни години от Земята в съзвездие Везни. Експерти вече са признали този далечен свят да годен за живот, пише Independent.

Първите сигнали от планетата били уловени още през 2010 г., но първоначално учените преценили, че те представляват шум от звездата Gliese 581. По-внимателно изучаване на данните, проведено от специалисти от лондонския университет „Куин Мери“ и университета на Хартфордшър, доказало автентичността на сигналите от Gliese 581d.

Астрономите подчертавали, че сигналите имат правилна цикличност от няколко месеца. „Съществуването на Gliese 581d има голямо значение, тъй като това е първата планета, подобна на Земята, открита в обитаемата зона на своята звезда“, казва водещият автор на изследването – д-р Гилем Англада-Ескуде.

Проведено по-рано моделиране показало, че на повърхността на Gliese 581d, която е около два пъти по-голяма от Земята, може да съществуват океани от вода, а в атмосферата – облаци и валежи.

Gliese 581d е открита през 2007 година благодарение на забележително изменение на дължината на вълните, изпускани от родителската звезда. Според британските учени масата на Gliese 581d седем пъти превъзхожда земната. Тя се върти около червено джудже заедно с четири други планети.

Американски учени се съмняват в съществуването на Gliese 581d и смятат, че звездната активност е взета грешно за сигнал от планета. Но техните британски колеги твърдят, че статистическите методи, използвани по-рано, за да опровергаят съществуването на Gliese 581d, са били неподходящи за прилагане към планета с толкова малки размери.

„Въпросът за съществуването или несъществуването на планетата Gliese 581d е важен, защото този случай би станал еталон в историята на прилагането на Доплеровия метод“, казва д-р Англада-Ескуде.

„Нашите учени постоянно спорят за това, по какъв начин интерпретираме данните, но аз съм сигурна, че Gliese 581d действително се върти около своята звезда Gliese 581“, допълва ученият.

Доплеровият метод в миналото се прилагал за откриване на по-големи планети, чийто ефект върху сигнала на звездата е толкова голям, че превишава възможните грешки.

Но изследователката смята, че самата технология е неприложима към малки планети, тъй като светлинният „шум“ на звездата гаси собствените им сигнали.

Ако въпросната планета все пак съществува, тя може да се окаже една от най-подобните на Земята. Някои учени обаче смятат, че атмосферата ѝ е по-плътна, а осветяването на повърхността е червено и доста слабо. За най-земеподобна планета в момента се смята Gliese 581g.