Електромагнитен удар чупи спътниците

Тайната, която затруднява усвояването на Космоса, вече не е тайна. Доц. Сигрид Клоуз от Станфордския университет твърди, че „екзотичен” електромагнитен удар е виновен за неочаквания отказ на оборудването на космическите апарати.

Главната опасност за спътниците е космическият боклук с размери на грахово зърно, който пронизва космическия апарат като куршум. На Земята си имаме наши страхове – от големи астероиди и метеорити от рода на този, който се взриви над Челябинск.

Но повечето спътници, които неочаквано излизат от строя, не са загинали в резултат на сблъсък с метеорити. Вероятният виновник е микроскопичният боклук. Тези дребни частици сами по себе си не могат да нанесат особена вреда на спътника, но те летят толкова бързо, че удряйки се в спътника, се превръщат в плазма. Според Сигрид Клоуз тази плазма може да предизвика електромагнитен импулс, способен да изведе електрониката на спътника от строя.

Електромагнитният импулс от удара на микрометеоритите е подобен по действие на този от ядрен взрив. Интересно е, че в резултат на падането на челябинския метеорит също е наблюдаван мощен електромагнитен импулс, който е нарушил работата на клетъчните връзки.

Експериментите, които Сигрид Клоуз е провела в Института по ядрена физика „Макс Планк”, са показали, че космическият прах наистина може да изведе спътника от строя. Изследователите обстрелвали модел на спътник с малки частици прах, ускорени до 60 км/сек. В момента на попадането им върху твърдия обект дребните частици наистина се превръщат в плазма и създават електромагнитен импулс. В Космоса такава бомбардировка се случва непрекъснато и в определени ситуации електрониката на спътника може да излезе от строя.

Сега учените планират да проведат аналогичен експеримент в Космоса. Предстои да се уточни интензивността на бомбардировката, честотата на импулса, за да може да се разработи сигурна защита от космическия прах. Така животът на спътниците ще бъде продължен.

Източник: CNews R&D