Галактиката гъмжи от органични молекули

Органичната молекула изопропил цианид има разклонена въглеродна верига (вляво), за разлика от правата верига на изомера на пропиловия цианид. Двете молекули били открити в облака Стрелец В2.
© MPIfR/A.Weiss, Universität zu Köln/M.Koerber, MPIfR/A. Belloche

Международна група учени от Института „Макс Планк“, Корнуелския и Кьолнския университет търсели в Космоса сложни органични молекули. И не толкова отдавна астрономите открили в дълбините на междузвездното пространство „подпис“ на органични молекули с разклонена верига.

Всяка конкретна молекула може да бъде открита в междузвездното пространство по светлината в определена дължина на вълната. Визуалният шаблон, или спектър, може да се състави например с помощта на радиотелескопи.

За последното изследване астрономите са използвали огромните телескопи на обсерваторията ALMA, запокитени в чилийската пустиня. Обсерваторията, съчетаваща мощта на 66 радиоантени, е започнала да получава първите изображения през 2013 година.

Новооткритите вещества – а именно изопропил цианид (i-C3H7CN) – били забелязани в големия газово-прахов звездообразуващ облак Стрелец В2, намиращ се на 27 000 светлинни години от Слънцето.

Изопропил цианидът се присъединил към дългия списък с интересни молекули, открити в междузвездното пространство. Но негова особеност в сравнение с другите е необичайната му структура.

Всички останали органични молекули, които са открити в Космоса досега, представляват права въглеродна верига. Изопропил цианидът на свой ред е разклонена структура, а това буквално е ключова характеристика на аминокиселините.

„Аминокиселините се явяват строителни материали за белтъците, които са важни части от живота на Земята – разказва водещият автор на изследването Арно Белош от Института за радиоастрономия към обществото „Макс Планк“. – Много ни интересуват произходът на аминокиселините като цяло и тяхното разпространение в нашата галактика.“

По-рано учените откриха аминокиселини в състава на метеорити, паднали на Земята. Съставът на тези космически гости дава основание да се смята, че веществата в тях имат междузвезден произход.

В хода на новото изследване аминокиселини не били установени, но това откритие добавя аргументи към хипотезата, че аминокиселините, открити в състава на метеоритите, са се образували именно в междузвездната среда.

„Откритите молекули са интересни с това, че показват: междузвездната химия наистина е способна да произвежда молекули с такава сложна разклонена структура“, добавя Белош.

Първото предположение, че разклонените молекули може да се образуват на повърхността на прашинките в междузвездното пространство, е издигнато през 80-те години на ХХ век. Но сегашното откритие е първият случай, когато теорията е намерила потвърждение.

Освен това изглежда, че изопропил цианидът в междузвездното пространство се съхранява в голямо количество. Това означава, че разклонените молекули може да са обичайни в междузвездното пространство.

Подробности за откритието са публикувани в сп. Science.