Гигантски вирус си намери болест

Огромните вируси с трогателното наименование мимивируси дълго време бяха своеобразен куриоз, макар и да се ползвали с голяма популярност сред еволюционистите, тъй като не било съвсем ясно как от еволюционно-систематична позиция да се отнасят към въпросните гиганти.

Заради справедливостта си струва да отбележим, че през последните години от мястото им на най-големи вируси са ги изместили два нови рода – мегавируси и пандоравируси. Мимивирусите паразитират върху амебите, но нямало никакви достоверни сведения, че те могат да предизвикат някоя болест при животните или човека.

И все пак тези гиганти, изглежда, си намериха „практическо приложение“ – мимивирусите могат да провокират артрит.

Тиери Ене и колегите му от Цюрихския университет (Швейцария) открили, че вирусът е способен да синтезира белтък, който изключително напомня на човешкия колаген. Смята се, че една от причините за ревматоидния артрит е автоимунна атака на съединителната тъкан, а именно – на колагена. У учените, както се казва, веднага се прокраднали съмнения и решили да проверят не предизвиква ли вирусният колагеноподобен белтък артрит при мишките.

Догадките на изследователите се потвърдили – животните, в които бил въведен вирусният „колаген“, по-често започвали да заболяват от артрит в сравнение с тези, които не били „зарадвани“ с този белтък (макар реакцията да била по-слаба, отколкото при въвеждането на кравешки колаген, който обикновено провокира експериментален артрит).

Реконструкция на капсида (обвивката) на мимивируса.
Xiao C, Kuznetsov YG et al./Wikipedia Commons

След това учените се заели да проверят дали при хората с артрит няма антитела срещу мимивирусния „колаген“. В експеримента участвали 100 болни и 100 здрави хора и такива антитела били открити при 22-ма заболели и при 6-има здрави. Иначе казано, както предпазливо отбелязват изследователите, мимивирусът може да изиграе роля в развитието на артрит при човека.

Болестта може да се развие не толкова поради жизнената дейност на вируса и не толкова поради неговата „злонамереност“, колкото заради това, че той просто си има такъв белтък. Имунитетът започва да произвежда антитела срещу него, а след това те превключват на собствения колаген на човека.

Много лесно е да се сблъскаме с мимивируса – достатъчно е да се изкъпем в морето или в езеро, където си живеят амеби с вируса. Но не бива да прехвърляме върху него цялата вина за артрита – случва се здрави хора да се сблъскват с вируса, да изработят антитела срещу неговите белтъци и да не заболеят. Мимивирусът по-скоро може да увеличи вероятността от болестта, добавяйки своите белтъци към други ревматични фактори.

Така или иначе, връзката между гигантския вирус и артрита изглежда доста интригуваща, макар и да изисква допълнителни потвърждения.

Резултатите от изследването са публикувани в Journal of Virology.

NewScientist