Грешки в гените може да доведат до смърт от грип

© J. Ciancanelli et al., Science (2015)

Случай от 2011 година озадачил френските медици. Двегодишно момиченце било хоспитализирано заради трудности с дишането. След изследване лекарите диагностицирали тежка форма на грип и започнали лечение с „Тамифлу“.

Детето оцеляло, но му се наложило да прекара 20 дни в болницата, а по-голямата част от времето – на изкуствена вентилация на дробовете.

Сега изследователите са изяснили защо детенцето едва не починало от болестта, която милиони хора годишно прекарват на крак (и повечето – без последствия).

Те определили мутантен ген, който изменил отговора на нейния имунитет. Резултатите от научното изследване, публикувано в сп. Science, също показали, че „неизправност“ в гените може да обясни и други летални случаи от грип.

Лекарите не смятат случаите на грип за тежки, ако болният не е попаднал с него в болница. Броят на хората, които годишно преживяват такива тежки случаи, зависи от щама на вируса, който циркулира. Но най-уязвими към болестта традиционно са възрастните хора и малките деца.

„В предишни времена, когато още не съществуваше интензивна терапия, много от тези пациенти по-скоро биха загинали – казва д-р Жан-Лоран Казанова от университета „Рокфелер“ в Ню Йорк. – И макар че медицината за последните години добре се развива в лечението на тежки форми на грип, изследователите и до днес не знаеха защо той поразява толкова силно някои хора.“

Казанова и колегите му в предишни изследвания установили цяла редица мутации, нарушаващи способността на имунната система да се бори с определени инфекции, сред които херпесен енцефалит. За да определят дали френското момиченце страда от подобен род мутации, изследователите разшифровали част от нейната ДНК, кодираща белтъците. Учените открили мутации в двете копия на гена IRF7.

У родителите на момиченцето също били открити различни мутации в този ген. Но при тях било установено и нормално копие на IRF7, затова при тях не се наблюдавали сериозни проблеми със здравето. Всъщност детенцето наследило дефектния вариант на гена на всеки родител и нямало нито едно нормално копие.

Генът IRF7 се явява един от „превключвателите“ на имунната система. Когато вирусите поразяват клетките, се освобождават противовирусни белтъци – интерферони от I и III тип. Но мутантният ген не изпълнява своята работа. Учените открили, че активността на интерфероните в дендритните клетки на малката пациентка е аномално ниска.

Казанова и колегите му също така искали да оценят колко силно мутациите поразяват клетките, атакувани от вируси. Доста трудно било да се получат белодробни клетки, поразени в резултат на заболяването, затова изследователите използвали клетки от кожата на момичето, като ги превърнали в стволови клетки, а след това – в белодробни. Оказало се, че вирусът е нанесъл около два пъти повече увреждания на клетките на преболедувалото момиченце, отколкото в контролните клетки, получени от здрави хора.

„Тежкият грип не е просто вирусно заболяване, това е генетично заболяване – смята Казанова. – Установените мутации са изключително редки. Мутация само в едното копие на IRF7 се наблюдава при около всеки осми човек на 10 000. Така че вероятно не всички тежки случаи при децата може да се обяснят именно с тях. Но ние планираме да проведем търсене на мутации и в други свързани гени.“