ХХ век станал най-топлият за последните 1400 години

Анализ на данни за изменението на температурите на различните континенти за последните 2000 години сочи, че господстващо за този период е било застудяването, което се е сменило със затопляне едва в края на XIX век, се казва в статия, публикувана в сп. Nature Geoscience.

Международният научен консорциум PAGES 2k Network, в който влизат 78 изследователи от много страни, е поставил пред себе си задача максимално пълно да възстанови климата за последните 2000 години както на регионално, така и на глобално ниво. Учените използвали данните от годишните пръстени на дърветата, растежа на коралите, полените, дънните отлагания, сталагмитите, както и информация от исторически документи, отнасящи се към 511 географски точки на всички континенти.

Учените установили, че климатичните периоди, известни като „средновековно затопляне” или „малък ледников период” (XV-XVII век), на регионално ниво представлявали истинска мозайка от топли и студени петна, както и топли и студени периоди.

Като цяло учените стигнали до извода, че през последните 2000 години на Земята се наблюдава понижение на температурите. То е прекратено чак в края на XIX век, заменяйки се от постепенно затопляне. „Периодът от 1971 до 2000 е станал най-топлият за последните 1400 години (от времената на „средновековния топъл период”), се казва в статията.

През ХХ век температурата на нашата планета е нараснала с 0,4 градуса, което превишава сумарните показатели на ръста за последните 500 години и фактически се явява максимум за последните 1400 години. Най-изразено затоплянето се е проявило в Европа.

Авторите на статията твърдят, че досега никой не се е опитвал да възстанови температурната картина по континенти. Още първите опити в тази насока сочат, че затоплянето на планетата в последните 1400 години е протичало неравномерно. Сега учените са разделени относно причините – едни смятат, че сегашното затопляне е предизвикано от външни фактори и не е свързано с човешката дейност, а други са на противоположното мнение.

Според отчета 2012 година е счупила рекорда от 36 години насам и през нея е надскочен максимумът от 1880 година, отчитан от учените като еталон.