„Хъбъл” ще търси обекти зад орбитата на Плутон

© NASA, ESA and G. Bacon (STScI)

След внимателно разглеждане и анализ на планетологичните данни Комитетът по разпределяне на времето на космическия телескоп „Хъбъл“ взе решение да обедини работата на междупланетната станция „Нови хоризонти“ и орбиталната обсерватория за изучаването на обекти, намиращи се зад орбитата на Плутон.

При преминаване покрай планетата джудже през юли 2015 година станцията „Нови хоризонти“ ще изучи поне един обект от пояса на Кайпер, който ще бъде посочен от снимки на „Хъбъл“, съобщава НАСА.

Дискът от ледени тела на границата на Слънчевата система е предмет на особен интерес за астрономите, тъй като той е останал практически неизменен от времето на формиране на планетите.

Досега поясът на Кайпер е изучаван само отдалече с телескопи. Нито една междупланетна станция, включително прочутият „Вояджър 1“, не е изследвала неговото съдържание с нужното внимание.

„Радвам се, че с колегите постигнахме съгласие. Ефективното сътрудничество на екипите на „Хъбъл“ и „Нови хоризонти“ ще подари на науката нови възможности за изучаване на древните обекти в Слънчевата система“, казва Мат Маунтин, директор на Института за изследване на Космоса с орбиталния телескоп.

„Хъбъл“ ще сканира областта от небето в посока съзвездие Стрелец, за да се опита да открие обекти, въртящи се около Слънцето в пояса на Кайпер. За да отличат самите обекти от фоновия шум във вид на звезди от Стрелец, астрономите ще изчисляват скоростта на движение на обектите и ще нанасят тези данни в основната база.

Както казват астрофизиците, на крайните изображения звездите ще се окажат малко размазани, а астероидите в пояса на Кайпер ще изглеждат като ясни точки.

В рамките на тестово наблюдение учените планират да отделят от снимките на „Хъбъл“ поне два обекта от пояса на Кайпер с определена яркост. Ако такива се намерят, то „Нови хоризонти“ ще получи нова цел, която да посети. Докато апаратът е зает с изучаването на тези обекти, астрономите още веднъж ще стеснят кръга на търсене и ще продължат изучаването на потенциално интересни обекти.

В НАСА отбелязват, че включване на уникалните възможности на „Хъбъл“ в проекта е много рядък случай в историята на изследването на Космоса. Използването на орбиталния телескоп има строго разписание за най-важните проекти. С търсенето на обекти в пояса на Кайпер обаче няма да се справи нито една друга обсерватория освен „Хъбъл“ – астероидите може да са съвсем малки и практически да не отразяват светлина.

„Търсенето на потенциални обекти за изучаване от станцията „Нови хоризонти“ с помощта на телескопа „Хъбъл“ ще бъде демонстрация на възможностите на космическата обсерватория. Тя е способна не само да запечата далечни галактики на края на Вселената, но и да помогне на планетологичните изследвания.

Освен това този експеримент ще ни даде разбиране на това как телескопът „Джеймс Уеб“, който ще бъде пуснат през 2018 година, ще допринесе за изучаването на важни небесни тела в Слънчевата система“, разказва Маунтин.

Напомняме, че станцията „Нови хоризонти“ е изпратена през 2006 година и е предвидена за 15–17 години работа. Сега тя се приближава към Плутон и ще достигне орбитата му през 2015 година. След изучаването на планетата джудже апаратът ще се насочи към този обект от пояса на Кайпер, който се стори най-интересен според снимките от телескопа „Хъбъл“.