Илън Мъск и Space X изпращат хора на обиколка около Луната

SpaceX
Ивайло Красимиров

През последните години частни компании като Space X на Илан Мъск и Blue Origin на Джеф Безос (създателя на Amazon) се включиха в надпреварата за изследване на космоса, което допринася и за усилията на НАСА, защото допринесе за драматично сваляне на цените на полетите.

През 2012 г. Space X стана първата частна компания, която достави карго на Международната космическа станция (МКС). Допреди това, подобна задача можеше да бъде изпълнена единствено от правителствата.

Сега компанията работи по Crew Dragon, нова генерация космически кораб, който ще може да „качва“ и хора на МКС. Дългосрочните планове на Space X са да закара хора и на Марс.

Към днешна дата частните компании са водещи в космическите полети, защото успешното въвеждане на ракети, които са за многократна употреба, е ключова част от свалянето на цените на достъпа до космоса. Това е нещо, което държавните агенции и правителствата не бяха успели да създадат до този момент. Така не се налага да се строи нова ракета всеки път за всяка нова мисия.

Според президента на Space X Гуин Шотуел, многократната употреба на ракетите сваля цената на космическите полети с впечатляващите 30%. Самият Мъск твърди, че такъв тип ракети са в основата на нова и истински устойчива космическа индустрия.

ДО ЛУНАТА И НАЗАД

Сега Space X оповести намерението си да изпрати двама души (частни граждани) в космоса на обиколка около Луната. Компанията разпространи официално съобщение, че двама души, които „вече са платили чувствителен депозит“ ще бъдат изпратени на лунна мисия. Началният тренинг заедно с тестове за здравословно състояние и физическа форма на двамата индивиди са предвидени да започнат по-късно тази година.

Това ще бъде първият полет до Луната с екипаж от повече от 45 години насам. Space X подчертава значението на проекта така: „Също като астронавтите на Аполо преди тях, тези индивиди ще пътуват в космоса заедно с надеждите и мечтите на цялото човечество, водени от универсалния човешки откривателски дух.

Компанията на Мъск не дава много детайли от проекта:

Space X се подготвя да изпрати двама души на космически полет около Луната по-късно следващата година. Те вече са платили значителна сума за лунната мисия…. Очакваме да проведем здравни и фитнес тестове, както и да започнем тренировки по-късно тази година. Други летателни екипи изразяват силен интерес и очакваме да има още. Допълнителна информация за летателните екипи, тяхното одобрение и потвърждение за резултатите от тестовете на здравето и физическото състояние ще бъде публикувана.

Всичко това означава, че SpaceX планира да изпрати кораба Crew Dragon (Dragon Version 2) до МКС без хора на борда през тази година, след което ще има мисия с хора на борда през второто тримесечие на 2018 г. След това компанията ще се фокусира върху Луната, важен „крайпътен камък“ по пътя към основната цел – изпращането на хора на Марс.