Имунитетът помага за възстановяването на загубената коса

Учени твърдят, че са „хакнали“ природния код за активиране на растежа на косата.

По думите им откритието може да помогне на плешивите хора да си върнат буйната грива.

Изследване, публикувано в сп. PLOS Biology, демонстрира нов начин за стимулиране растежа на косата. Екип учени от Испанския национален онкологичен изследователски център (CNIO) е открил връзка между имунната система на организма и регенерирането на кожата.

Оказва се, че в стартирането на растежа на косата участват магрофагите – защитни клетки на съединителната тъкан, които имат способност да захващат и поглъщат чуждите за организма агенти. Този процес се нарича фагоцитоза.

Авторите на изследването твърдят, че макрофагите стимулират растежа на косата, заобикаляйки и активирайки кожните клетки с регенеративна способност, които се явяват стволови клетки. По думите им способността на макрофагите да активират стволовите клетки на кожата може да се използва за регенериране на тъкани, за борба със стареенето и рака.

„Установихме, че макрофагите, които традиционно се борят с инфекциите и заздравяват рани, също участват в активирането на стволовите клетки на космените фоликули на невъзпалените участъци от кожата“, казват биолозите.

Както пише Daily Mail, откритието е направено случайно в хода на работата над друг изследователски проект. Учените забелязали, че при гризачи, на които дали противовъзпалителни препарати, започнала да расте козина. Тогава и възникнало подозрението, че в този процес участват клетките на имунната система.

Било забелязано, че в състояние на бездействие част от макрофагите загиват, отделяйки сигналните молекули Wnt, които активират разположените наблизо стволови клетки на космените фоликули. Когато изследователите приложили към макрофагите препарат, възпрепятстващ секрецията на Wnt, не настъпило активиране на растеж на косми. Препаратът бил въвеждан с помощта на мънички капчици – липозоми.

Учените наричат това откритие голямо постижение, независимо че опитите са провеждани с мишки, а не с хора.