Исус вероятно се е родил в друг Витлеем

Зеленият хълм на тази снимка е с останки, датиращи до 1 век (времето на Исус), заровени отдолу.
© Pastor Mark Martin

В продължение на векове християните се стичат във Витлеем, за да се поклонят на свещеното място, където се е родил Исус. Сега, според информация на тв NPR и в. The Times, може да се окаже, че предишните предания са неверни и че всъщност синът на Мария се е родил не на западния бряг на река Йордан, а в малко селце със същото име – Витлеем, но в Галилея – на 100 мили северно от днешен Витлеем. Така смятат археолози.

Хипотезата на учените не е нова. Израелските изследователи на древността вече са споменавали за находки, открити при археологически разкопки. Според тях те може да свидетелстват къде наистина са били разположени яслите, в които е лежал младенецът.

Освен това учените смятат, че по-естествено би било да се предположи, че Мария, която в края на бременността е била принудена да се отправи върху магаре към преброяването, е по-логично да се е оказала в галилейския Витлеем, разположен само на 7 км от Назарет, отколкото на другото място със същото име, но на 150 км.

Водещият археолог от Израелският департамент за древности Авриам Ошри пояснява за NPR, че Витлеем на западния бряг на река Йордан (Витлеем Юдейски) през I век от нашата ера дори не е бил заселен.

Ошри разказва, че преди никога не е поставял под съмнение, че Исус се е родил във Витлеем Юдейски. Но в началото на 90-те години, по време на разкопки в малката община в Галилея, му омръзнало да слуша от местните, че Исус се е родил именно там, а не на юг.

Заинтересуван от това, Ошри се заел с археологически изследвания във Витлеем Юдейски и не открил нищо, отнасящо се за времето на раждане на Исус. За него това било доста неочаквано, тъй като разчитал там да намери някакви свидетелства за управлението на цар Ирод. Но във Витлеем Галилейски са открити археологически свидетелства.

За съжаление през 2006 г. Израелският департамент за древности прекратил работата в Галилея поради липса на финансиране. До днес ситуацията не се е променила, но Ошри смята, че дори при наличието на новите доказателства от Витлеем Галилейски те не биха променили с нищо утвърдените традиции.

За хората това едва ли би имало значение, смята той. Християнството се опира на свидетелства от Стария завет, а там е казано, че Месията идва от къщата на Давид и от Витлеем, разположен недалеч от Йерусалим – тоест днешен Витлеем.

Източник: NEWSru