Изчезнал кораб мистериозно изплувал в Бермудския триъгълник
В Карибско море, в района на прочутия Бермудски триъгълник, е открит корабът SS Cotopaxi, изчезнал безследно през декември 1925 г.
Търсенето на кораба тогава не се увенчало с успех. Никой не очаквал, че той буквално ще изплува почти сто години по-късно.
Има и други подобни находки. Досега множество учени се опитват да разгадаят тайната, която поднасят подобни артефакти.
Бермудският „кораб призрак“
На 16 май в забранената за навигация зона западно от Хавана се появил неизвестен кораб. След неуспешни опити за връзка с неговия екипаж три патрулни кратера на бреговата охрана се отправили да го прехванат.
Оказало се, че това е старинен кораб, построен в началото на миналия век. На борда нямало никого. Малко по-късно станало ясно, че това е легендарният SS Cotopaxi, изчезнал по загадъчен начин през 1925 година.
На 29 ноември 1925 година SS Cotopaxi отплавал от пристанището на Чарлстън, Южна Каролина, към Хавана. Два дни по-късно екипажът престанал да влиза във връзка. Оттогава нищо не е известно за кораба.
Бордовият дневник, воден от капитана на кораба, който служел в Clinchfield Navigation Company, сочел предполагаемата дата на катастрофата – 1 декември 1925 година. Макар записките да съдържали доста интересни подробности, отнасящи се за всекидневния живот на екипажа, в тях нямало и намек за това, което се е случило.
И къде са изчезнали членовете на екипажа? Ако корабът е потънал, то къде са останките на моряците или поне една изплувала дреха? Макар че, разбира се, може да се предположи, че те са се опитали да се спасят, скачайки във водата. И очевидно са загубили в битката с морската стихия…
Особена пикантност на ситуацията придава това, че мястото, където е открит корабът, се намира в зоната на Бермудския триъгълник, който обхваща областта между Маями, Пуерто Рико и Бермудите. Ако се вярва на източниците, в този район в различно време са изчезвали десетки самолети и кораби. Макар че в много медии тази история търпи критика, има и други истории, почти толкова мистични, но документирани.
Съществуват огромно количество версии, обясняващи „Бермудската аномалия“ – от най-невероятни от типа на портал към друго пространствено-времево измерение до напълно материалистични от рода на особеностите на морското течение…
Гибелта на „Марс“
Впрочем находките на претърпели някога катастрофа кораби не са толкова редки. Няколко столетия продължило търсенето на потъналия шведски флагман „Марс“, построен през XVI век, по времето на седемгодишната северна война между Швеция и коалицията, в която влизали Дания, Полша и независимия град Любек.
За времето си това било просто гигант – водоизместимостта на кораба била 1800 тона, екипажът му се състоял от 800 души, а на борда имало 107 мощни оръдия. „Марс“ дори получил прозвището Несравнимия, тъй като нямал аналог.
Но надеждите, възлагани на „Марс“, не било съдено да се оправдаят. На 31 март 1564 г. корабът бил взет на абордаж от три датски кораба. Един от залповете ударил в склада с барут. Корпусът на кораба се разкъсал и той потънал за броени минути.
Правени са нееднократни опити да бъде открит „Марс“, но късметът се усмихнал чак през септември 2011 година недалеч от остров Йоланд екип подводни археолози начело с шведа Ричард Лундгрен след 20 години търсене. На екрана на радара те видели купчина дъски, която се оказала потъналият кораб. Днес в музея на град Вестервик може да се види експозиция от артефакти, извадени от легендарния флагман.
Съкровищата на Финския залив
Съвсем наскоро на дъното на Финския залив изследователската група Badewanne се натъкнала на кораб от XVIII век. Любопитно е, че корабът не се води в никакви архиви, той няма отличителни знаци, нито надпис и върху обшивката му няма следи от поражения, сочещи за крушение. Корабът просто си стоял на дъното и дори дървените му мачти били цели.
Там, във водите на Финския залив, почива холандската шхуна „Фрау Мария“. Двумачтовият кораб с дължина 20 метра се намира на дълбочина 40 метра…
През октомври 1771 година „Фрау Мария“ отплавала от Амстердам към Балтийско море. Според официалната версия тя носела дипломатическа поща към Санкт Петербург. Но на борда имало още по-ценен товар – колекция от 20 картини, рисувани от ученици на Рембранд. Те били купени от княз Голцин, който ги придобил от хагския колекционер Брант за Екатерина Велика.
Шхуната благополучно преминала през Германия, Дания и Швеция, но край пристанището на град Турку корабът навлязъл в буря и налетял на скала. Моряците успели да се спасят с помощта на местните рибари, а от картините оцелели само шест, които били евакуирани. Така и никой не успял да се добере до останалата част от колекцията.
През 1999 година „Фрау Мария“ била открита в района на Оландските острови от международен екип търсачи на съкровища. След това започнал спор между Финландия и Русия за принадлежността на ценния товар.
Сега този район специално се контролира от бреговата охрана, за да не може никой да се добере до потъналите картини без официално разрешение от властите.