Изчисляват вероятността човечеството да изчезне на 1 на 14 000

Ивайло Красимиров

Коефициентът на вероятност за изчезване на човешката раса през следващата или всяка друга година е доста висок: едно на 14 000, предупреждават учените.

Това заключение е базирано на сложни математически модели и което е интересно, всъщност не се основава на нещата, от които повечето хора се плашат днес, като ядрена война или климатични промени.

Вместо това учени от Института за бъдеще на човечеството в Оксфордския университет правят изчисления въз основа на степента на изчезване на съществували видове (99% от които вече са изчезнали).

Учените са се опитали да изчислят риска от изчезване на човешкия вид въз основа на рисковете, при които видовете хоминиди са оцелели в продължение на 200 000 години, и изключват „нови“ рискове, като ядрени оръжия или предизвикани климатични промени.

Така те изчисляват, че шансовете ни да бъдем заличени може да достигнат до 1 на 14 000, но може да бъдат и много по-ниски 1 на 87 000 или дори 1 на 870 000.

Изследователите пишат: „Използвайки само информацията, че Homo sapiens съществува от поне 200 000 години, заключаваме, че вероятността човечеството да изчезне по природни причини през дадена година е по-малка от едно на 14 000 и вероятно ще бъде по-малка от едно на 87 000.

„Ако използваме записите за оцеляване за цялата линия на вида Homo, годишната вероятност за изчезване по природни причини пада под 1 на 870 000.“

И ако това не звучи толкова лошо, изследователите предупреждават, че съвременните технологии може всъщност да влошат доста нещата.

Те добавят обаче, че изчисленията се прилагат само за рискове от изчезване, които или са останали постоянни във времето или намаляват през човешката история.

„Нашият опит от оцеляване на вида в продължение на 200 хиляди години не може да изключи натрупващите се през последните десетилетия много по-големи вероятности за изчезване породени от съвременни източници, като ядрени оръжия или антропогенни промени в климата“, заключават учените.

Антропология