Пулсар измери магнитното поле на черната дупка Стрелец А*

© Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Излъчване на пулсар, открит близо до центъра на Млечния път, помогна на учените да измерят силата на магнитното поле около свръхмасивната черна дупка в центъра на галактиката, се казва в статия, публикувана в сп. Nature.

Свръхмасивната черна дупка Стрелец A* (Sgr A*), разположена в центъра на нашата галактика, е известна с кроткия си нрав. От момента на откриването й през 1974 г. учените не са фиксирали нито едно мощно изригване, което обикновено възниква при поглъщане на плътни „залци” материя.

Липсата на „храна” на черната дупка не позволявало на учените да изследват магнитното й поле, което управлява движението на газа в акреционния диск и работата на „джетовете” – тесни ивици разтопена плазма, които „изплуват” от черните дупки в другите галактики.

Когато учените открили в центъра на Млечния път радиопулсара PSR J1745-2900, те се възползвали от излизащото от него лъчение за измерване на силата на магнитното поле на черната дупка. Както отбелязват изследователите, импулсите на пулсарите се отличават с висока поляризация и при преминаване през силно магнитно поле тяхната поляризация се променя.

Като наблюдавали пулсара, астрономите открили, че поляризацията на неговото излъчване силно се променяла, когато той прелитал през газа, заобикалящ черната дупка. Според учените силата на това магнитно поле трябва да е достатъчна за ускоряването на газа по време на пътешествието му към черната дупка.

В резултат на това ускореният газ започва да се нагрява и да излъчва в рентгеновия и други диапазони, което обяснява сравнително високата яркост на Стрелец A*.

Учените предсказват, че центърът на Млечния път трябва да е населен от хиляди пулсари. Независимо от това PSR J1745-2900 е първият, откриван в този район.

„Астрономите от десетилетия търсят пулсар близо до черната дупка в нашата галактика. Това откритие е голям пробив, макар да остава загадка защо тяхното търсене е отнело толкова време”, пояснява един от авторите на статията – Хейно Фалке от университета в Неймеген (Нидерландия).