Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Изследователи твърдят: Геконите имат „шесто чувство”

7 октомври 2024 г. в 17:30
Последно: 7 октомври 2024 г. в 15:19

Международен изследователски екип, заедно с биолози от Университета на Мериленд (САЩ), откри в сегашния гекон (Gekko gecko) способността да възприема нискочестотни вибрации с помощта на сакула, орган във вътрешното ухо. Преди се смяташе, че този орган е отговорен единствено за баланса и ориентацията в пространството.

Въпреки че много змии и гущери са смятани за „неми“ или „глухи“ (не издават никакви звуци или трудно ги чуват), тези влечуги могат да комуникират чрез вибрационни сигнали.

До този извод са стигнали авторите на изследване, публикувано в списание Current Biology, изследвайки структурата на вътрешното ухо на сегашния гекон.

Екипът установил, че торбичката изпълнява допълнителна функция, като помага на влечугите да възприемат нискочестотни вибрации в диапазона от 50 до 200 Hz.

Това специално „шесто чувство“ допълва слуха на гекона и може да присъства и при други видове влечуги.

Откритието оспорва традиционните идеи, че сакулите в амниотите – група гръбначни животни, включващи влечуги, птици и бозайници – служат единствено за поддържане на баланс и променят разбирането на учените за това как животните като цяло възприемат света около тях и взаимодействат помежду си.

„Както знаем, ухото възприема звуците, които се разпространяват във въздуха. Но сакулата, веднъж свързана с баланса, помага на геконите да откриват вибрации, предавани чрез среда като почва или вода“, обяснява съавторът на изследването Катрин Кар.

Ролята на сакулата в слуха на гущерите също ще помогне на учените да разберат по-добре как животните, чиито слухови способности преди се смятаха за ограничени, се държат и общуват.

По този начин констатациите хвърлят светлина върху това как слуховата система се е развила с течение на времето при рибите, сухоземните животни и дори хората.

Изследователският екип отбелязва, че сегашното разбиране за еволюцията на сетивните системи на животните трябва да бъде преразгледано.