Какво се крие под вулканите?

Геофизиците обикалят по света в търсене на доказателства за съществуването на мантийни плумове (струи) – възможен източник на силни вулканични изригвания.

Тази есен Карин Сиглок се отправила на плаване по Индийския океан, за да провери капани, които била поставила година по-рано. Тя търсела не дълбоководни същества, а нещо още по-дълбоко и неуловимо – тънък поток горещи породи, издигащи се от недрата на планетата.

Карин Сиглок – геофизик от „Лудвиг Максимилиан университет” в Мюнхен – е една от тези, които продължават търсенето на мантийни плумове. Тези образувания, изглежда, захранват редица от най-активните вулкани на Земята, а в миналото е възможно да са станали причина за най-мащабните изригвания в историята. Например този, който следи Сиглок, е бил свързан с изригване в Индия преди 65 млн. години и довел до изчезването на динозаврите.

Мантийните плумове биха могли също да обяснят защо хавайските вулкани и много други се появяват в средата на литосферните плочи, а не само на техните граници. Накрая, носейки топлината, затворена в недрата на Земята, плумовете може да са изиграли важна роля в еволюцията на планетата.

Изучаването на мантийните плумове е едно от основните направления на геофизиката от началото на 70-те години на ХХ век. За тяхното наличие сочат сеизмичните вълни, но остава неясно например колко дълбоки и големи са те. И досега някои специалисти не вярват в тяхното съществуване.

Ето защо Сиглок и Гилем Баруол от университета в Рен (Франция) шест седмици се занимавали с изследване на дълбините на Индийския океан. Независимо от лошото време, проблемите с оборудването и нападенията на акули, френско-германският екип извадил всички 57 сеизмографа, оставени на дъното през есента на 2012 г.

Уредите регистрирали сеизмични вълни от далечни земетресения. Анализът на вибрациите ще помогне да се състави картина на породите под Реюнион и вероятно да се видят канали от мантийни плумове, водещи към главния вулкан на острова.

Ако късметът се усмихне на учените, те ще опишат мантийните плумове по най-подробен начин в историята на геологията. Така ще бъдат получени отговори на редица нерешени въпроси за това къде възникват плумовете, повдигат ли се те вертикално, разклоняват ли се непосредствено преди да разкъсат повърхността на Земята.

„Засега за плумовете се разсъждава без непосредствени наблюдения – отбелязва Баруол. – Нашият експеримент ще позволи най-сетне да видим има ли там в действителност нещо.”

Попитайте геофизиците колко мантийни плума има по света и отговорът може да бъде най-различен – от нула до няколко десетки. Повечето учени се спират на 10-20 горещи точки и почти всички признават, че те са разположени на Хаваите, Реюнион и Тристан да Куня в южната част на Атлантическия океан. Проблемът е в това как именно тези региони са свързани с плумовете.

На този въпрос може да се отговори с помощта на земетресенията. Тъй като сеизмичните вълни по-бавно преминават през разтопените или меките породи, отколкото през твърдите, изследователите могат да изчислят разликата в температурите и плътността в Земята, анализирайки скоростта, с която сеизмичните вълни достигат до различните станции след труса. Това ще позволи да се изследват външната кора на планетата и мантията – чак до границите с ядрото на дълбочина около 2900 км.

Проблемът е в това, че сеизмичните данни не отразяват добре тесните образувания, а диаметърът на плумовете вероятно е няколкостотин километра. Когато попаднат в долната литосфера, те се разширяват, формирайки главата на плума.

Има мнение, че Хавайският архипелаг е резултат от движението на земната кора над плум.