Какво се случва с фотохартията при попадане на светлина?

Учени за първи път успаха да запечатат процесите, които се случват с фотохартията на атомно ниво. Изследователите са постигнали това в хода на изследоване на синхротрона PETRA III в Хамбург (Германия).

За изпитанията била използвана хартия Kodak Linagraph type 2167, чието основно фоточувствително вещество се явява сребърен бромид. При попадане на светлина хартията променя цвета от бял на сив поради химични реакции на разлагането на сребърния бромид на бром и кристално сребро.

При въздействие на рентгенови лъчи процесът се ускорява, но голяма доза от лъчението преминава през фотохартията и се разсейва на атомите, от които се състои. С помощта на детектори може да се фиксира това разсейване и да се разбере информация за разлагането на атомите. 013Учените поставили фотохартия под интензивен сноп рентгеново лъчение от синхротрона и с помощта на детектора изяснили, че кристалите на сребърния бромид на повърхността на хартията започват да се въртят и деформират в процеса на осветяване.

Скоростта на въртене на кристалите е един оборот в секунда, а деформацията на микронните кристали е около 0,5 ангстрьома.