Каменна лава тече година след изригването

© Glenn Scofield Williams/Flickr

Изригване на вулкан в Чили предостави на учените първата възможност да изучат странното движение на каменна лава, известна като обсидиан поток.

Вместо обичайната червена река от разтопени породи, стичаща се по склоновете на планините, тази лава представлява дебел слой от черна маса от каменни отломки.

Д-р Хю Тъфен от университета на Ланкастър и колегите му за първи път измерили различните параметри на този поток. Те открили, че лавата продължава да се движи повече от година след изригването на вулкана.

За провеждане на изследването през януари 2012 г. групата посетила планинската верига Пуйеуе Кордон Кауле в Южно Чили.

„През юни 2011 г. там имаше голямо изригване и то все още продължава – разказва д-р Тъфен. – Това изригване изхвърля риолит, който създава невероятно лепкава магма. От нея се образуват тези странни потоци обсидиан. За първи път изучихме обсидиан поток – никой преди не е наблюдавал това движение.”

Ставайки свидетели на изригването на вулкана, изследователите открили, че черната обсидианова маса с височина над 30 метра бавно се спуска надолу. Участникът в екипа проф. Джонатан Кастро от университета на Майнц (Германия) е заснел потока и е привел изображението в 3D модел, демонстриращ изменението на формата на потока.