Китайци ще изстрелят изкуствена луна в космоса, за да осветят цял град

3D лампа-луна
Ивайло Красимиров

Китай ще изстреля в атмосферата фалшива „луна“, като целта е да тя да освети един от най-големите градове в страната.

Управлението на град Ченгду, който има население от 14 милиона души и е разположен в югозападната провинция Сечуан, в Китай, обяви планове за разполагане на спътник в орбита над града до 2020 г.,  който ще е способен да отразява слънчевата светлина на улиците и през нощта.

Според управата на града и ръководителите на проекта, светлината ще бъде достатъчно ярка, за да замени изцяло уличното осветление.

Сателитът ще има специална отразяваща повърхност, за да насочи светлината, която да освети район от Земята с площ около 80 квадратни километра, обяснява Уу Чунфенг, председател на градския Институт за изследване на аерокосмическите науки и технологиите в микроелектрониката.

Изстрелването на изкуствена луна не е нов проект. Руснаците планират нещо подобно още през 1999 г., когато искат да използват огледала в орбита, за да осветят градове в Сибир, надявайки се, че това ще бъде по-евтина алтернатива на електрическото осветление.

Схемата, разработена от Русия, използва устройство, наречено „Знамя 2“. Апаратът е бил оборудван с 25-метрово огледало, което да осветява парче земя широко 5 км. По време на своята първа орбита обаче, космическият апарат е разрушен след сблъсък в космоса. След това схемата е била изоставена.

В обяснения, за които съобщава CIFNews, Чунфенг казва пред научен форум в Ченгду, че изкуствената луна, която се подлага на тестове в продължение на няколко години, ще произведе поне осем пъти повече светлина от реалната луна.
Той не е уточнил колко ще струва проектът.

Някои учени са предупредили, че устройството може да наруши дивата природа и да повлияе на системите, които наблюдават земната атмосфера.

Въпреки това, Канг Ваймин, директор на Авиационната школа в Харбинския институт по технология казва пред CIFNews, че спътникът ще предизвика светлина, подобна на тази при здрач, което означава, че няма да засегне животните.