Конят и ездачът живеят в едно цяло

Между коня и постоянния му ездач може да се развие много тясна връзка, се казва в статия, публикувана в сп. Social Anthropology.

Този уникален феномен е особено разпространен при състезанията, когато двамата – ездач и животно – се движат като едно цяло и често се изменят физически, за да съответстват един на друг.

Близкото общуване също оказва влияние на укрепването на тази връзка.

„Сътрудничеството означава, че двамата се настройват един към друг – казва водещият автор на изследването Анита Маурстад от Факултета по културология на норвежкия университет в Тромсьо. – Ездачът изразява своите желания кинетически, но затова конят трябва да се настрои на неговата вълна, а ездачът – на вълната на коня, иначе разбиране няма да има. Така тяхното съществуване е не просто взаимно придвижване, а и общуване на двете личности, чувство към партньора.”

За изучаването на този въпрос Маурстад и екипът й събрали данни и се обърнали към предишни изследвания, посветени на отношенията между коня и човека.

Те запитали и 60 състезатели от Норвегия и САЩ, занимаващи се с различни видове конен спорт.

На почти всички спортисти споменатото чувство за единство със своя кон се оказало познато – те усещат себе си едно цяло с животното. Това не е само психическо усещане, тъй като с опита при ездача седалищните мускули, тези на краката и други части на тялото се приспособяват към формата на тялото на конкретното животно. Конят на свой ред се изменя физически в отговор на формата, масата и движенията на ездача.

Конете са много чувствителни към докосване, затова всеки ездач и кон са добре запознати един с друг, достатъчно е човек да стегне мускули, за да подаде сигнал на коня. Така между коня и ездача се установява особен език на тялото.

Освен това ездачът общува с коня с особен тон, който учените наричат „майчински” и „словесно галене” – такъв, който да не възбужда животното. Конят привиква и към миризмата на своя ездач – това е адаптация към начина за общуване с други коне.

Предишни изследвания са показали, че конете притежават феноменална памет и изглежда, никога не забравят любимите познати хора дори след много години раздяла.

Мнозина от ездачите твърдят, че имат и други домашни животни и ги ценят по различни причини, но пълно синхронизиране на чувствата успяват да постигнат само със своя кон.