Космически взрив инвитро

© NASA/JPL-Caltech

Физиците се научиха да създават микросвръхнови в лаборатория с помощта на лазер.

Процесът на взривове на свръхнови вече може да се изучава на Земята. Британските физици са приспособили един от най-мощните лазери в света в лабораторията Резерфорд за създаване на миниатюрни подобия на свръхнови.

Схемата на „генератора на свръхнови“ и резултатите от наблюденията на техните взривове в лаборатория са публикувани в сп. Nature Physics.

„Законите на физиката са еднакви за всички точки на Вселената, което позволява да се намалят много „космически“ феномени до удобни за нас размери. Например вълните във ведро с вода с нищо не се отличават по свойства от девет бала в океана. По тази причина нашите експерименти може да се използват за изучаване на свръхнови в същата степен, както и астрономичните наблюдения“, пояснява Джанлука Грегъри от Оксфордския университет.

Той и колегите му успели да създадат „джобен аналог на свръхновата Касиопея A, взривила се в съзвездие Касиопея преди около 300 години, експериментирайки с един от най-мощните и „скорострелни“ лазери във Великобритания – Vulcan, способен да генерира серия от свръхскоростни импулси с петаватова мощност.

Авторите на статията се интересували от тази свръхнова, тъй като от момента на нейното откриване през 1980 година астрономите така и не могли да обяснят съществуването на необичайни „възелчета“ във възникналите на нейното място мъглявини, видни в оптичния и рентгеновия диапазон.

Във всички други отношения Касиопея A е обичайна свръхнова от тип IIb, възникнала в резултат на гравитационен колапс на „раздута“ престаряла звезда.

Физиците забелязали, че мощността и точността на Vulcan са достатъчни за нагряване и свиване на малки фрагменти материя до температура и налягане, подобни на тези, които господстват в звездата преди нейната смърт. Ръководейки се от тази идея, учените се опитали да пресъздадат свръхнова в лаборатория с помощта на лъчите на Vulcan.

Процесът по създаване на „джобна“ свръхнова е доста сложен, тъй като „звездата“ трябва равномерно да се свие от всички страни, като се спазва специален температурен режим и налягане на „междузвездната среда“, в чиято роля влязъл разреден облак газ.

За определяне на всички тези параметри се наложило учените да създадат компютърен модел на свръхнова, за работа с който отишли повече от милиони часове работа на суперкомпютъра в Арагонската национална лаборатория в САЩ.

След като изчислили всички необходими свойства на свръхновата, физиците пристъпили към „разпалването“ ѝ. За тази цел те взели въглеродна нишка с дебелина на човешки косъм и я поставили в камерата, където се намирали трите излъчвателя на Vulcan.

На лазера му били достатъчни само 0,3 микросекунди, за да превърне нишката в подобие на свръхнова. За това време материята на „звездата“ успяла да се свие, да се нагрее до свръхвисоки температури, да се взриви и да се превърне в мъглявина.