Куп от масивни звезди – най-активното място в Млечния път

© ESO / G. Beccari

Отличителна черта на купа NGC 3603, който се състои  предимно от други звездни купове, е това, че тази област от Космоса е най-ярката и най-активната от гледна точка на формиране на нови звезди област от нашата галактика.

Тези снимки са получени от астрономите в Европейската Южна обсерватория с инструмента Wide Field Imager на обсерваторията Ла Сила в Чили и на тях може да се видят в светещите облаци газ някои от най-масивните и ярки звезди в Млечния път.

Купът NGC 3603 се намира на разстояние от 9 до 20 хиляди светлинни години от Земята. Но в условията на чисто небе той може да се види с всеки любителски телескоп. Независимо че обектът изглежда като един, всъщност той се състои от два обекта – мъглявината NGC 3576, разположена вдясно на снимката, и купа HD 97950.

Купът HD 97950 е система от масивни звезди, известни като звезди на Волф-Райе (Wolf-Rayets). Това са звезди с маса, 20 пъти превишаваща тази на Слънцето, които се намират в заключителната фаза на жизнения си цикъл.

Процесите на бързо изгаряне на водорода в ядрата на такива звезди ги прави изключително нестабилни. Мощни взривове свалят огромни количества материя от горните слоеве на такива звезди и превръщат тази материя в силни потоци космически ветрове. И в крайна сметка всички такива звезди завършват жизнения си цикъл, взривявайки се в свръхнови.

Заобикалящата купа HD 97950 област представлява голям облак от горещ червен газ, известен на учените с името HII област. Облакът газ свети благодарение на потоците ултравиолетово лъчение, произвеждано от младите и горещи звезди, намиращи се в облака.

Тази HII област има ширина няколкостотин светлинни години и се явява най-масивното подобно образувание в нашата галактика.

Мъглявината NGC 3576 се намира на 9000 светлинни години от Земята, макар че на снимката изглежда, сякаш тя и купът HD 97950 са едно. В мъглявината NGC 3576 се намират множество много тъмни образувания,така наречените Бок глобули (Bok globules), които всъщност се явяват зародиши на бъдещи млади звезди.

Плътността на газа и праха в тези глобули е толкова висока, че те поглъщат практическо цялото лъчение във всички диапазони, което определя техния черен цвят на всички снимки.