Къде се е дянала втората луна на Земята?

© Martin Jutzi and Erik Asphaug, University of California, Santa Cruz via Nature

До 70-те години на ХХ век съществуваха три големи модела, опитващи се да обяснят възникването на Луната.

Първият предполагаше, че спътникът се е формирал от същия участък от протопланетния диск, както и нашата планета.

Според втория Земята в началото на своята история се въртяла толкова бързо, че се разкъсала и отделила се от нея част образувала Луната.

Третият твърдеше, че гравитацията на Земята е захванала преминаващата наблизо бъдеща нейна спътница.

След анализ на лунни породи, донесени от космическата мисия „Аполо”, станало окончателно ясно, че и трите теории нямат нищо общо с истината.

Първата и без това се пръскала по шевовете – плътността на Луната силно се отличава от земната, отсъства голямо и тежко желязно ядро, което изключва формиране от един материал. Втората изисквала денонощието на първоначалната Земелуна преди нейното разкъсване да е било равно на два часа, тоест енергията на въртенето да е била огромна, а сумарните показатели на сегашните Земя и Луна са решително против тази хипотеза. Третата се атакува от факта, че лунните породи, както станало ясно, са много близки до земните – материалът и на двете тела, с изключение на ядрото, много си прилича, тоест Луната не може да е „пришълец”.

Теорията за гигантски сблъсък след това дълго била единствената логична. Хипотетичната планета Тея долетяла, ударила Земята; основната й част (ядрото) потънало в нашата планета, а откъсналата се при сблъсъка мантия от двете тела образувала Луната – без ядро, но основно от земен материал, което премахвало всички противоречия.

От едната страна Луната има подозрително дебела кора и развити планини. Как може да се обясни това?                                                                           © Erik Asphaug

Както споменахме, новите данни подлагат на съмнение и тази теория. По-внимателен анализ на лунните породи и на земната мантия показал, че те не просто са близки, а почти са идентични по състав, включително изотопен. Очевидно материал от Тея в Луната няма изобщо. Появили се и различни хипотези, опитващи се да слепят нашите разбирания за формирането на Луната. Например, че Тея никъде не е потъвала, а е нанесла на Земята съкрушителен удар и нанякъде е отлетяла. Но има детайли: Тея не се вижда на небето, а да се загуби току-тъй цяла планета, не е проста работа.

Има и друг път за решаване на въпроса. Да речем от редица удари на относително малки тела първоначалната Земелуна постепенно почти се е разрушила, а след това в нея се е врязало малко тяло, примерно около една десета от диаметъра на Марс. Тогава и без това почти готовата за разрив Земя е загубила част от масата и ъгловия момент, създавайки облак от своя материал, от който възникнала Луната. Но отново да повторим – сегашната енергия на въртенето на планетата и спътника са малки за такъв сценарий, макар че този въпрос в последно време горещо се обсъжда.

Ерик Асфог от Калифорнийския университет в Санта Круз добавя към тази дилема и друг неудобен въпрос: как стоят нещата с тъмната страна на Луната? Всички помним, че вечно отвърнатата от Земята половина на спътника има напълно различна повърхност: кората там е по-дебела, а планините са повече, отколкото от видимата страна. Ако тя се е образувала от земната мантия, чиито застиващи капки са се събирали от гравитацията, то такива неравномерности на кората изглеждат необяснимо.

След удара от Луна 2 (горе вляво) част от Луна 1 може да се е разтопила. Последвало застиване и образуване на особено дебели участъци от кората.