Към Слънцето приближава звезда. Немезида?

© Dana Berry, SkyWorks Digital, Inc.

Тази звезда е известна на астрономите като HIP 85605, една от звездите в двойна система в съзвездие Херкулес, намираща се на разстояние 16 светлинни години.

И ако последните изследвания на д-р Корина Байлър-Джоунс от Астрофизичния институт към обществото „Макс Планк“ в Хайделберг са верни, то тази звезда се движи по курс към сблъсък с нашата Слънчева система.

Според изчисленията на Байлър-Джоунс звездата ще премине покрай Слънчевата система на разстояние 0,04 пс, което е 8000 пъти повече от разстоянието между Земята и Слънцето.

Освен това преминаването на тази звезда няма да засегне Земята и другите планети. А и това събитие по човешки мерки няма да се случи много скоро. От днешния ден го отделят между 240 000 и 470 000 години.

„Независимо че галактиката съдържа много звезди, те са отделени една от друга от огромни пространства – казва Байлър-Джоунс. – Затова дори по време на целия дълъг живот на нашата галактика вероятността от сблъсък на две звезди е изключително малка.“

Но по астрономически мерки предстоящото сближаване на звездата HIP 85605 към Слънчевата система може да се смята за попадение почти в „десетката“.

Във Вселената сближаването на две звезди до 50 светлинни дни се смята за много близко. И сроковете на това сближаване – от четвърт до половин милион години – по вселенски мащаби може да се смята за най-близко бъдеще.

Но ако планетите от Слънчевата система не бъдат подложени на значително въздействие при преминаването на тази звезда, то това не може да се каже за облака на Оорт – огромен масив от всякакъв вид „боклуци“ с размери от комета до планетоиди от типа на Плутон или Седна.

Отчитайки, че облакът на Оорт се намира на разстояние от 20 000 до 50 000 а.е. от Слънцето (от 100 до 280 светлинни дни), HIP 85605 фактически ще се движи през облака на Оорт и ще предизвика сериозни нарушения в него.

При преминаването на звездата през облака много планетоиди, астероиди и комети ще бъдат изхвърлени в междузвездното пространство. Но друга част от обектите ще се устреми във вътрешните области на Слънчевата система и ако човечеството в този момент още съществува на Земята, то тези обекти могат да причинят на хората значителни проблеми и разрушения.

Както вече споменахме, такива „близки контакти“ между звезди се случват изключително рядко. Директни сблъсъци между звезди обикновено се случват само в двойни системи, състоящи се от бели джуджета и неутронни звезди.

„Изключение от това правило са системите двойни звезди, в които двойката се върти по много близки орбити – пояснява Байлър-Джоунс. – Такова нещо се случва, когато една от звездите започва да се разширява и пречи на движението на другата звезда. А двойките неутронни звезди могат изобщо да се слеят в едно цяло.“

Според прогнозата, направена по резултатите от изследването на повече от 50 000 звезди, „срещата“ на HIP 85605 със Слънцето е едно от няколко такива сближения, които ще се случат в галактиката в близкото бъдеще. И от всичките тези очаквани сближения само HIP 85605 ще се приближи към друга звезда на по-малко от 1 парсек.

Байлър-Джоунс също посочва (с достоверност 90%), че за последен път такава среща се е състояла преди 3,8 милиона години, когато Микроскоп – гигант от клас G7 с маса 2,5 слънчеви – е преминал на разстояние 0,35-1,34 пс от Слънцето и вероятно също е предизвикал големи смущения в облака на Оорт.

Източници: arXiv Astrophysics, MPIA