Лунна база от принтера

© NASA

При изучаването на планетите и спътниците им с орбиталните апарати и роувъри учените се замислили сериозно за колонизирането на „съседите“ по Слънчева система.

Във всички водещи световни космически агенции се обсъждат планове по изпращане на хора на Марс, Луната и дори на астероиди. А ако на друго небесно тяло полетят хора, то значи, че те трябва някъде да живеят и работят.

Строителството на обитаеми бази за бъдещи космически пътешественици се обсъжда не за първа година. Очевидно изпращането на строителни материали, инструменти и квалифицирани работници на друга планета е непосилна задача. Затова се ценят на първо място проекти, които предлагат максимално евтин и най-малко трудоемък начин за конструиране на сигурно и безопасно извънземно жилище.

Представители на НАСА смятат, че най-добрата до днес идея е предложена от Бехрох Хошневис от университета на Южна Калифорния. Инженерът е съвместил знанията си за технологията на 3D печата и архитектурни хитрини и е разработил т.нар. метод на контурно строителство. Проектът по разработката и допълнението на тази технология се финансира изцяло от НАСА. Докладът на Хошневис можете да видите на сайта на космическата агенция (в PDF формат).

Според инженерите управлявани компютърни машини са способни да построят помещение само за 24 часа, без да се изисква непосредствената намеса на човека. Самият процес много напомня 3D печат, само че вместо касети с мастило роботът ще използва лунния грунт. От гигантската дюза слой след слой ще се появяват носещите конструкции на бъдещото здание в съответствие с дизайна, заложен в компютърната програма.

Част от вътрешната конструкция може да се остави куха за намаляване на теглото на конструкцията.
© NASA

За щастие 90% от материалите за строителството присъстват на Луната, а останалите 10% не е трудно да се пренесат от Земята с космически кораб. Хошневис твърди, че по този метод може да се строят не само стени на домове, но и някои жизненоважни вътрешни структури. И всичко това може да стане в най-бързи срокове.

Стените на лунната база могат да бъдат практически във всяка форма – от класическата права до крива – в зависимост от условията на околната среда на спътника.

Стените на лунната база ще се „печатат“ послойно.
© NASA

Технологията на контурното строителство е универсална и може да се използва не само за създаване на първите космически домове. Аналогични машини могат да действат например в зони на стихийни бедствия и техногенни катастрофи, където да строят прости и евтини домове за пострадалите.

Впрочем Хошневис не отрича, че точно по такъв начин може да се конструират и елитни жилища по индивидуална поръчка, както и такива, които не са по силите на човешката ръка.