Лунната повърхност се преобръща напълно на всеки 81 000 години

© NASA/GSFC/Arizona State University
Ивайло Красимиров

Бомбардирана от комети, астероиди и многобройните им отломки, лунната повърхност се подлага на нещо като пластична операция на всеки 81 000 години, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес.

Те разкриват, че новите кратери, формирани в резултат на тези чести сблъсъци, са повече, отколкото се смяташе досега.
Като изследвали снимки на НАСА, учени открили също хиляди едва доловими промени в повърхността на естествения спътник на Земята.

„Учените ги тълкуваха като белези от вторични сблъсъци, които преобръщат няколкосантиметровия слой прах върху лунната повърхност, без да се образуват кратери“, поясни експертът Андрю Мичинсън.

Според учените, лунният реголит се е преобърнал напълно за около 81 000 години, т.е. 100 пъти по-бързо, отколкото се предполагаше.

Луната продължава да е белязана от кратери, защото изключително тънката й атмосфера не може да попречи на малките метеорити да стигнат до повърхността й. Земята е защитена от плътна атмосфера, която успява да спре многобройните отломки.

Екип под ръководството на Емерсън Спейърър от университета на Аризона използвал събрани от космическия апарат „Лунар рикънисънс орбитър“ данни, за да изследва формирането на нови лунни кратери. Били сравнени снимки, направени в различни периоди от „Лунар рикънисънс орбитър“, който бе изстрелян през 2009 г. Така било установено наличието на 222 нови кратера.

Учените заключили, че около 180 кратера с диаметър най-малко 10 метра се формират ежегодно на Луната, т.е броят им е с една трета по-голям, отколкото предвиждаха досегашните модели. Резултатите от изследването са публикувани в сп. „Нейчър“