Магнетар се върти до черната дупка в Млечния път

Газови облаци около черната дупка в центъра на Млечния път.
© NRAO/AUI

Миналата година около свръхмасивната черна дупка Стрелец А* в центъра на нашата галактика е забелязан газовият облак G 2. Тъй като такива обекти по-скоро трябва да се приближават на разстояние, двеста пъти по-голямо от дистанцията от нашата планета до Слънцето, изригване от този район привлякло вниманието на астрономите.

Нима черната дупка вече е започнала да поглъща газовия облак, да го нагрява и да го кара да излъчва в рентгеновия диапазон? По-детайлни наблюдения, проведени с космическите телескопи NuSTAR и „Чандра, не открили следи от разрушаването на облака от черната дупка. Според предишни изчисления такова произшествие със съпътстващо нагряване трябвало да започне едва през септември тази година.

И все пак телескопите и астрономите не се трудили напразно. На 26 април NuSTAR открил, че рентгеновият сигнал се повтаря на всеки 3,76 секунди. А на 29 април „Чандра” локализирал на 0,38 светлинни години от черната дупка доста необичаен обект.

Това, което открили телескопите, се нарича магнетар – неутронна звезда (звезда в края на своята еволюция) с изключително силно магнитно поле. Повечето свойства на магнетарите са близки до тези на неутронните звезди – грахово зърно от тяхното вещество тежи 100 млн. тона и при диаметър, хиляди пъти по-малък от този на Слънцето, те не му отстъпват по маса. Едновременно с това магнетарите не се отличават с толкова бързо въртене (един оборот за 1–10 секунди), а магнитното им поле във взаимодействие с други фактори поражда периодично излъчване в рентгеновия и дори в гама-диапазона.

Магнетарите са редки, а недалеч от Земята те са съвсем малко. Времето на съществуването на силното им магнитно поле не надвишава 10 000 години.

В ядрото на нашата галактика магнетарите са общо 13, а с новия са 14. В цялата останала галактика астрономите познават не повече от десет такива обекта. Необикновеното на въпросния екземпляр, получил името SGR J1745-2900, е това, че той е разположен редом с геометричния център на Млечния път. Той е толкова близък до Стрелец А*, че мощните гравитационни полета на двата обекта пораждат в този регион цяла редица интересни процеси, свързани с действието на теорията на относителността.

Според общата теория на относителността в условията на толкова силно гравитационно въздействие времето трябва да тече много по-бавно, отколкото в района на Земята.

• In porta ante lorem consectetur vehicula eros eleifend id.BBB Accredited Loans from urLoan do not automatically renew. This product its features and advertised interest rates may change at any time and may be withdrawn by Vancity at any time for any reason without prior notice to the member. [url=http://easymoneyfast-24.com]personal loans bad credit[/url] Loan term Repaid daily or weekly for to months Loan amount to Speed Youcomplete OnDecks online application in just minutes with a decision from the lender in minutes and funding as fast as one business day.

LarFutsDyes 4 октомври 2017 15:13 Отговор