Магнитното поле на Земята се движи 10 пъти по-бързо

Ивайло Красимиров

Изследователи откриха, че промените в магнитното поле на Земята могат да се случат невероятно бързо.

Компютърни симулации разкриват, че магнитното поле на Земята е променило посоките 10 пъти по-бързо, отколкото се смяташе досега.

Разбирането как промените на магнитното поле се случват могат да помогнат да се защитят жизненоважни електрически инструменти и системи тук на Земята и в орбита.

Учени от Университета в Лийдс и Калифорнийския университет в Сан Диего са открили, че магнитното поле на Земята може да сменя направленията си много по-бързо, отколкото се смяташе досега.

„Ние имаме много непълни познания за магнитното поле отпреди 400 години“, казва в изявление ученият от университета в Лийдс, Крис Дейвис.

„Тъй като тези бързи промени представляват някои от по-екстремните поведения на течното ядро, те биха могли да дадат важна информация за поведението на дълбоката вътрешност на Земята.“

Магнитното поле на Земята се генерира от електрически токове, които се образуват от разтопени кълба от желязо, завихрящи се в течното външно ядро. Знаем, че магнитното поле на Земята е в постоянно движение, магнитният северен полюс например се отдалечава от Канада и се придвижва към Сибир със скорост от близо 55 км годишно. И геоложкият запис ни показа, че полюсите са се премествали преди и дори са сменяли местата си в далечното минало.

Учените използваха компютърни симулации, за да картографират вариациите в магнитното поле на Земята през последните 100 000 години. Откриха, че то променя посоките на движение до 10 пъти по-бързо от текущия запис на година. Например, преди около 39 000 години, геомагнитното поле на Земята е променяло посоката си с приблизително 2,5 градуса годишно.

Какво става? Дейвис и колегата му Катрин Констебъл от UC San Diego откриват, че локализираните слабости в магнитното поле могат да сигнализират за предстояща промяна в движението му. Според тях повечето от тези слабости са възникнали в по-ниски ширини.

Земното магнитно поле ни предпазва от вредното слънчево и космическо излъчване, което може да наруши енергийната мрежа и да деактивира спътниците, обикалящи Земята. Освен това подпомага навигационните системи и предпазва крехката земна атмосфера. Разбирането как точно работи този сложен и динамичен щит е основен приоритет за изследователите.