Марсоходите се върнаха към работа

© NASA/JPL-Caltech/MSSS

Марсоходите „Кюриосити” и „Oпортюнити”, както и трите орбитални апарата, кръжащи около Червената планета, за дълъг период бяха оставени на самите себе си. НАСА е възстановила връзката с тях, след като почти през целия април те бяха откъснати от Земята от намиращото се между нашата планета и Марс Слънце. Научните изследвания продължават, казват специалистите.

За времето на прекъсване двата марсохода не са се движили по повърхността на Червената планета, а са се занимавали с рутинни изследвания. „Кюриосити” е изучавал радиационния фон и е фиксирал атмосферните промени в кратера Гейл.

След възстановяване на стабилната връзка специалистите от НАСА са изяснили, че двата марсохода работят нормално. „Опортюнити”, който е по-малък и доста по-стар от своя събрат и работи на Червената планета от 2004 г., е излязъл от режим на изчакване и получава инструкции за по-нататъшна работа. „Кюриосити” се готви за софтуерно обновяване.

„От време на време вие обновявате операционната система на компютъра си. При „Кюриосити” такова обновление се провежда веднъж на два месеца. След като се убедим, че всичко е готово за работа, преминаваме към новия софтуер”, коментира Джон Гротцингер от Калифорнийския технологичен институт.

Подготовката на новия софтуер за работа ще отнеме около седмица. Обновлението ще помогне за оптимизирането на работата на марсохода. Например новите програми ще автоматизират процеса по проследяването на положението на инструмента ChemCam. Преди, за да не гледа камерата към Слънцето, се налагаше работата й да се следи от оператор.

След седмица учените планират да изучат двете пробити от марсохода дупки – да направят няколко увеличителни изображения и да ги изследват. След това марсоходът ще пробие още една дупка на метър-два от първите, а специалистите ще се опитат да изяснят има ли разлики в минералния състав на породите.

По-нататък марсоходът ще се отправи към планината Еолида (наричана още планината Шарп), разположена в центъра на кратера Гейл, която е крайната цел на „Кюриосити”. Новите данни ще помогнат да се разбере какво е било миналото на тази местност и могла ли е тя да поддържа живот.

Орбиталната група около Марс включва двата спътника Mars Reconnaissance Orbiter и Mars Odyssey и управлявания от Европейската космическа агенция Mars Express.