Месеци в яйцето: динозаврите са се излюпвали много бавно

фосилизиран скелет на протоцераптор M. Ellison
Ивайло Красимиров

Поне при някои видове динозаври излюпването от яйцето е траело много по-дълго отколкото се смяташе досега – най-малко три до шест месеца, твърдят учени в специализираното издание PNAS. Тази продължителност е по-близка до рептилите, отколкото до птиците.

Дългото мътене на яйцата може да е изиграло определена роля при масовото измиране на динозаврите преди 65 милиона години, предполагат учените. Бавното развитие на ембриона предполага, че за динозаврите е било трудно да наваксат с популацията за разлика от птиците и бозайниците.

Досега учените смятаха, че динозаврите са се размножавали със скорост, сходна на техните съвременни роднини птиците. Тяхното време за мътене на яйцата трае средно 11 до 85 дни. При рептилите със сравними размери продължителността до излюпване на поколението е двойно по-дълга.

Заключението е резултат от работата на екипа около Грегъри Ериксън от Щатския Университет Флорида в Талахаси, който е изследвал два вида ембриони от динозаври. С помощта на високите технологии (скенери и микроскопи с висока резолюция) учените са изследвали т.нар. линии на Ебнер – черти, които се запазват в хода на развитие на зъбите.

Те са нещо като кръговете в дървото, отлагат се ежедневно. С тяхна помощ може да се види колко дълго се е развивал динозавърът“, казва Ериксън.

Според това проучване ембрионът на протоцераптора е оставал в яйцето три месеца. Протоцерапторът е динозавър с размерите на прасе, а яйцето му е било с тегло около 200 грама. Вкамененият ембрион е открит в пустинята Гоби.

Ембрионите на хипакрозавъра са достигали дори почти до шест месеца. Яйцата на динозаврите от древното семейство на птицечовката са достигали до тегло от 4 кг. Тази вкаменелост е била открита от изследователите в канадската Алберта.

Този труд е добър пример за това как модерната техника може да се приложи за решаването на стари проблеми„, казва съавторът на изследването Марк Норел от Американския природоисторически музей.

Учените съжаляват, че не са имали за сравнителен анализ ембрион от птицепедебните динозаври, например от велосираптор.

Знае се много за порастването на динозаврите, от ранната им възраст до старостта, за периода в яйцето обаче досега не знаехме почти нищо, защото добре запазените ембриони от динозавър са изключителна рядкост“, казва Дарла Зеленицки, също съавтор в изследването от Университета на Калгари (Канада).